Ohjelmoijan taitojen itsenäinen kehittäminen ja ylläpito
Naski, Heikki (2006)
Naski, Heikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee ohjelmoijien työssä oppimista. Työn tavoitteena on analysoida oppimisen kohteita ja oppimisprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Apuna käytetään kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Teoriaosuudessa käydään läpi oppimismalli ja erilaisia oppimistyylejä, kun taas empiirisessä osuudessa analysoidaan ohjelmoijien vastauksia tutkimusta varten toteutettuun web-pohjaiseen kyselyyn heidän oppimismenetelmistään. Tutkimuksen tulosten perusteella sovelluskehittäjät oppivat pääasiassa kokeilemalla ja pohtimalla. Ongelman ratkaisu tapahtuu pääasiassa näillä keinoin reflektiivisen ja kokemuksen avulla tapahtuvan oppimisen jäädessä vähemmälle. Tämä nostatti kysymyksen organisaatioiden tarjoamasta tuesta oppimiseen, erityisesti reflektioon tarvittavan ajan suhteen. Reflektion ja siihen kohdistuvien asenteiden parantaminen voisi tehostaa ohjelmoijien työssä oppimista. Tuloksista kävi myös ilmi ohjelmoijien yllättävän runsas sosiaalinen oppiminen. Ryhmän ja työtovereiden sekä edellä mainittujen asenteiden koettiin vaikuttavan oppimiseen usein ja merkittävästi.