Erikoissairaanhoidon asiakashallinnan tehostaminen
Aronen, Matti (2007)
Aronen, Matti
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakkuudenhallinnan tehostamista tekstiviestipalvelun avulla. Sairaaloiden toimenpideaikoja muutetaan ja peruutetaan suhteettoman paljon. Tavoitteena on säästää työntekijöiden aikaa ja siten tehostaa yhteiskunnan varojen käyttöä nostamalla sairaalan käyttöastetta. Työ alkaa sairaalan ajanvarausprosessin selvittämisellä. Kun se tunnetaan hyvin, voidaan myös pyrkiä sen tehostamiseen. Prosessi käydään läpi Päijät-Hämeen keskussairaalan päiväkirurgian yksikön jononhoitajan kanssa ja sen eteneminen dokumentoidaan. Työn teoriaosa keskittyy tutkimaan erilaisia keinoja lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä ohjelmallisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on saada riittävät tiedot sopivimman keinon valintaan. Tekstiviestiliikenne on mahdollista toteuttaa kahdella tavalla: joko käyttämällä GSM-laitetta tai kytkeytyä tekstiviestikeskukseen niiden tarjoamien rajapintojen kautta. Tekstiviestin välityksen lisäksi on pohdittu, miten voidaan asettaa useita palveluita saman puhelinnumeron taakse: miten voidaan tunnistaa, mitkä viestit kuuluvat millekin palvelulle. Tutkimusosion jälkeen on kuvattu palvelun toteutus. Palvelu on kuvattu rakenteellisesti sekä toiminnallisesti UML-kaavioiden avulla. Työn tuloksena luodaan tekstiviestipalvelu, joka onnistuu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin. Jononhoitajan aikaa säästyy, kun asiakkaiden kanssa kommunikointiin kulutetaan vähemmän aikaa.