"Kulttuurit eivät kohtaa - ihmiset kohtaavat" : Opas monikulttuuriseen kasvatuskumppanuuteen
Tomminen, Virve; Tuutti, Maria (2016)
Tomminen, Virve
Tuutti, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli monikulttuurinen kasvatuskumppanuus otsikolla ”Kulttuurit eivät kohtaa – ihmiset kohtaavat”, jonka toimeksiantajana oli Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Toiminnallisessa opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kun empiiristä tietoa kerättiin strukturoitujen lomakehaastattelujen avulla. Tämä vahvisti sekä varhaiskasvattajien että monikulttuuristen vanhempien osallisuutta opinnäytetyössä.
Tavoitteena oli tuottaa lahtelaisten varhaiskasvattajien käyttöön opas monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien valmiuksia kohdata monikulttuurisia perheitä ja madaltaa kynnystä monikulttuuriseen kasvatuskumppanuuteen. Tarkoituksena oli myös tarjota uusia näkökulmia monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen ja muistuttaa arjessa helposti unohtuvista varhaiskasvatuksen käytänteistä.
Varhaiskasvatuksessa työskennellään kulttuurisesti, kielellisesti ja katsomuksellisesti moninaisessa ympäristössä. Varhaiskasvattajan on tärkeää tarkastella omia arvojaan ja asenteitaan sekä omaa kulttuurista taustaansa ymmärtääkseen toisen kulttuurin erityispiirteitä. Kulttuurinen osaaminen liittyy jokaisen varhaiskasvattajan laaja-alaiseen ammattitaitoon. Monikulttuurisessa kasvatuskumppanuudessa varhaiskasvattajan tulee huomioida perheiden oma kulttuuritausta ja samalla tukea vanhempia kasvattamaan lapsiaan kahden kulttuurin keskellä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, monikulttuurinen kasvatuskumppanuus, kasvatuskulttuuri, osallisuus, interkulttuurinen kompetenssi
Tavoitteena oli tuottaa lahtelaisten varhaiskasvattajien käyttöön opas monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien valmiuksia kohdata monikulttuurisia perheitä ja madaltaa kynnystä monikulttuuriseen kasvatuskumppanuuteen. Tarkoituksena oli myös tarjota uusia näkökulmia monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen ja muistuttaa arjessa helposti unohtuvista varhaiskasvatuksen käytänteistä.
Varhaiskasvatuksessa työskennellään kulttuurisesti, kielellisesti ja katsomuksellisesti moninaisessa ympäristössä. Varhaiskasvattajan on tärkeää tarkastella omia arvojaan ja asenteitaan sekä omaa kulttuurista taustaansa ymmärtääkseen toisen kulttuurin erityispiirteitä. Kulttuurinen osaaminen liittyy jokaisen varhaiskasvattajan laaja-alaiseen ammattitaitoon. Monikulttuurisessa kasvatuskumppanuudessa varhaiskasvattajan tulee huomioida perheiden oma kulttuuritausta ja samalla tukea vanhempia kasvattamaan lapsiaan kahden kulttuurin keskellä.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, monikulttuurinen kasvatuskumppanuus, kasvatuskulttuuri, osallisuus, interkulttuurinen kompetenssi