Työnohjauksen vaikuttavuus varhaiskasvatuksen lähiesimiesten työhyvinvointiin
Runni, Ulla (2016)
Runni, Ulla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218739
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Kouvolan kaupungin päiväkotien ja perhepäivähoitoalueiden johtajien sekä Kouvolan alueen yksityisten päiväkotien johtajien työhyvinvointia, työnohjauksen tarvetta ja työnohjauksen vaikuttavuutta työhyvinvointiin. Lisäksi tarkoituksena on saada kehitysehdotuksia ja toiveita työnohjauksen suhteen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee työhyvinvoinnin ja työnohjauksen keskeisiä käsitteitä sekä aiempia samasta aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Kouvolan alueen varhaiskasvatuksessa tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähettiin kaikille varhaiskasvatuksen lähiesimiehille. Vastauksia saatiin 26/40.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus perustui vastaajien empiiriseen tietoon. Vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelmaa apuna käyttäen ja avoimet vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista nähdään, että varhaiskasvatuksen lähiesimiehet kokevat työhyvinvointinsa tällä hetkellä melko hyvänä, työnohjaukselle nähdään selkeää tarvetta ja vertaistuki koetaan vahvana vaikuttajana työhyvinvoinnissa. Työnohjauksen on koettu vaikuttaneen melko paljon työhyvinvointiin. Työnohjauksen avulla on saatu voimavaroja omaan työhön, työn hallittavuuden tunne on parantunut sekä työstressi on vähentynyt.
Työn tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää lähiesimiesten työhyvinvoinnin parantamiseen sekä johtamisen kehittämiseen Kouvolan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee työhyvinvoinnin ja työnohjauksen keskeisiä käsitteitä sekä aiempia samasta aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Kouvolan alueen varhaiskasvatuksessa tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähettiin kaikille varhaiskasvatuksen lähiesimiehille. Vastauksia saatiin 26/40.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus perustui vastaajien empiiriseen tietoon. Vastaukset analysoitiin Webropol-ohjelmaa apuna käyttäen ja avoimet vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysillä. Tutkimustuloksista nähdään, että varhaiskasvatuksen lähiesimiehet kokevat työhyvinvointinsa tällä hetkellä melko hyvänä, työnohjaukselle nähdään selkeää tarvetta ja vertaistuki koetaan vahvana vaikuttajana työhyvinvoinnissa. Työnohjauksen on koettu vaikuttaneen melko paljon työhyvinvointiin. Työnohjauksen avulla on saatu voimavaroja omaan työhön, työn hallittavuuden tunne on parantunut sekä työstressi on vähentynyt.
Työn tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää lähiesimiesten työhyvinvoinnin parantamiseen sekä johtamisen kehittämiseen Kouvolan varhaiskasvatuksessa.