Makron Oy:n työkorttiliikenteen ongelmakohdat
Westman, Tomi (2007)
Westman, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Baan-toiminnanohjausjärjestelmän avulla tulostettavien työkorttien liikkumista Makron Oy:n Hollolan konepajalla. Tavoitteena oli kartoittaa mahdolliset työkorttiliikenteen ongelmakohdat sekä luoda niihin ratkaisuehdotuksia. Tutkimuksen pohjana käytettiin vuonna 2006 suoritettua työkorttiauditointia. Makron Oy laajensi toimintaansa ostamalla Andritz Oy:ltä Hollolan konepajan henkilöstöineen vuonna 2004, jolloin Makron otti käyttöönsä myös Andritzilla hyväksi koetun Baan-toiminnanohjausjärjestelmän. Teoriaosa käsittelee toiminnanohjausjärjestelmien sekä tuotannonohjauksen merkitystä yritysten toiminnassa. Toiminnanohjausjärjestelmän tarkoituksena on sananmukaisesti ohjata toiminnan kulkua, joten siihen on sisällyttävä valmistuksen lisäksi niin talous-, myynti-, hankinta- kuin varasto-, vastaanotto- sekä lähetystoiminta. Yrityksen koko, organisaation rakenne, sekä valmistettavan tuotteen laatu vaikuttavat suurelta osin halutun järjestelmän vaatimuksiin, mistä johtuen lukemattomien erilaisten järjestelmien joukosta sen oikean löytäminen ei aina ole niin yksinkertaista. Mikään järjestelmä ei ole käyttäjälleen täysin aukoton, joten ongelmatilanteilta ei voida välttyä. Opinnäytetyön empiriaosuudessa kerättiin aineistoa erilaisista Makron Oy:n valmistuksen ongelmakohdista, keskittyen erityisesti työnsuunnittelijoiden tulostamien työkorttien liikkumiseen. Työnsuunnittelijan tehtävänä on vaiheistaa jokaisen valmistukseen menevän työn työvaiheet ja tallentaa ne Baantoiminnanohjausjärjestelmään. Tulostuksen jälkeen työkortit siirtyvät valmistukseen eri osastoille, niille kuuluville paikoille. Tarkemman tarkastelun jälkeen saattoi huomata, että kaikille järjestelmän vaatimille osa-alueille ei ollut riittävän selkeää työnjakoa, eli tuotantoon jäi niin sanottuja †ei kenenkään†-alueita. Eräs oleellinen huomio oli funktionaalisen organisaation raskas rakenne niin nopeille toimitusajoille, mitä Makronin on alihankintayrityksenä pyrittävä noudattamaan. Ongelmia oli myös mm. osien tunnistettavissa merkinnöissä sekä työnsuunnittelun vaiheistuksessa.