Opiskelijoiden kokemuksia opintojen ohjauksen toimivuudesta Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla
Savolainen, Laura; Gazdag, Bela (2016)
Savolainen, Laura
Gazdag, Bela
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519179
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat korkeakoulujärjestelmän, jonka tavoitteena on luoda perustiedot, -taidot ja valmiudet kehittyä ammatillisesti sekä toimia työelämässä. Laissa on määrätty, että oppilaitoksen on järjestettävä opiskelijalle tarvittavaa opetusta ja ohjausta. Missään laissa tai asetuksessa ei määrätä kuinka ohjaus tulisi suorittaa. Lahden ammattikorkekoulussa opintojen ohjaus aloitetaan heti opintojen alussa ja se loppuu opiskelijan valmistuessa. Ohjaukseen osallistuvat opinto-ohjaaja, opettajatutor, opiskelijatutorit ja muu henkilökunta osaamisellaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalle opintojen ohjauspalveluiden toimivuudesta opiskelijoiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli antaa Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalle työkaluja kehittää opintojen ohjauspalveluitaan. Kyselyyn osallistui sosiaalialan, hoitotyön ja fysioterapian opiskelijat.
Tulosten pohjalta opintojen ohjaus oli parantunut vähitellen vuosi vuodelta. Myöhemmin aloittaneet olivat tyytyväisempiä ohjaukseen kuin aikaisemmin aloittaneet. Vaikka opintojen ohjaus oli kehittynyt vuosien varrella, eroavaisuuksia opintojen ohjaukseen löytyi koulutusohjelmien välillä. Henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen kaivattiin vielä parannusta. Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja sen laatuun. Työ on hyvin hyödynnettävissä Lahden ammattikorkeakoulun sisällä ja se antoi hyvän kuvan ohjauksen laadusta sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalle opintojen ohjauspalveluiden toimivuudesta opiskelijoiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli antaa Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalle työkaluja kehittää opintojen ohjauspalveluitaan. Kyselyyn osallistui sosiaalialan, hoitotyön ja fysioterapian opiskelijat.
Tulosten pohjalta opintojen ohjaus oli parantunut vähitellen vuosi vuodelta. Myöhemmin aloittaneet olivat tyytyväisempiä ohjaukseen kuin aikaisemmin aloittaneet. Vaikka opintojen ohjaus oli kehittynyt vuosien varrella, eroavaisuuksia opintojen ohjaukseen löytyi koulutusohjelmien välillä. Henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimiseen ja päivittämiseen kaivattiin vielä parannusta. Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja sen laatuun. Työ on hyvin hyödynnettävissä Lahden ammattikorkeakoulun sisällä ja se antoi hyvän kuvan ohjauksen laadusta sosiaali- ja terveysalalla.