B2B-yrityksen tuotteen lanseeraaminen
Harjula, Viljami (2016)
Harjula, Viljami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on B2B-yrityksen tuotteen lanseeraus ja miten Yritys-X:n lanseerausprosessia voitaisiin parantaa. Yritys-X:n liiketoiminta keskittyy ajoneuvokomponentteihin. Opinnäytetyössä keskityttiin Yritys-X:n lanseeraaman Tuote-Z:n lanseerausprosessiin. Aihe oli rajattu keskittymään B2B-yrityksen lanseeraukseen, joka eroaa suuresti B2C-yrityksen tuotteen lanseeraamisesta.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten B2B-yrityksen tuotteen lanseeraaminen tulisi teoriassa tehdä ja voiko teoriasta opitun avulla parantaa Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisprosessia. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolinen käsitys B2B-yrityksen tuotteen lanseeraamisesta ja reflektoida teoriaa Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisen käytäntöön.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisprosessia laadullisia tutkimusmenetelmiä
käyttäen. Tutkimuksen päätehtävä oli selvittää, miten Yritys-X:n lanseerausprosessi toimii ja miten sitä voitaisiin parantaa, jotta tulevaisuudessa tapahtuvat lanseeraukset sujuisivat vielä paremmin.
Teoreettinen viitekehys rakentuu yhdestä pääluvusta. Siinä keskitytään B2B-tuotteen lanseeraamisen teoriaan. Luvussa syvennytään tuotteen menestymiseen, kohderyhmiin, segmentointiin, lanseerausprosessiin ja lanseerauksen ajoittamiseen.
Toteutetun laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemoina oli lanseerausprosessin 5 kohtaa: lanseerauksen suunnittelu, lanseerauksen konkretisointi, organisaation kouluttaminen, julkistus markkinoille ja lanseerauksen jälkiarviointi. Haastateltavana oli Yritys-X:n toimitusjohtaja, joka oli vahvasti mukana Tuotteen-Z lanseeraamisessa.
Tutkimuksen perusteella Yritys-X luottaa vahvasti kokemukseen ja jättää tekemättä lanseerauksen kirjalliset suunnitelmat sekä budjetoinnit. Yritystä myös vaivaa henkilöstöresurssipula, jonka vuoksi Yritys-X on ollut aiemmin kykenemätön laajentamaan tuotevalikoimaansa ja lanseerauksen myötä syntyneille asiakastapaamisille oli vaikeaa löytää aikaa. Lanseerausprosessi onnistui hyvin Yritys-X:n laajan kokemuksen sekä vahvojen asiakassuhteiden ansiosta. Yritys-X:n tulee tulevaisuudessa hankkia lisää henkilöstöä ja tämän myötä panostaa kirjallisiin lanseeraussuunnitelmiin sekä organisaation kouluttamiseen.
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten B2B-yrityksen tuotteen lanseeraaminen tulisi teoriassa tehdä ja voiko teoriasta opitun avulla parantaa Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisprosessia. Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman monipuolinen käsitys B2B-yrityksen tuotteen lanseeraamisesta ja reflektoida teoriaa Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisen käytäntöön.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Yritys-X:n tuotteen lanseeraamisprosessia laadullisia tutkimusmenetelmiä
käyttäen. Tutkimuksen päätehtävä oli selvittää, miten Yritys-X:n lanseerausprosessi toimii ja miten sitä voitaisiin parantaa, jotta tulevaisuudessa tapahtuvat lanseeraukset sujuisivat vielä paremmin.
Teoreettinen viitekehys rakentuu yhdestä pääluvusta. Siinä keskitytään B2B-tuotteen lanseeraamisen teoriaan. Luvussa syvennytään tuotteen menestymiseen, kohderyhmiin, segmentointiin, lanseerausprosessiin ja lanseerauksen ajoittamiseen.
Toteutetun laadullisen tutkimuksen aineistonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemoina oli lanseerausprosessin 5 kohtaa: lanseerauksen suunnittelu, lanseerauksen konkretisointi, organisaation kouluttaminen, julkistus markkinoille ja lanseerauksen jälkiarviointi. Haastateltavana oli Yritys-X:n toimitusjohtaja, joka oli vahvasti mukana Tuotteen-Z lanseeraamisessa.
Tutkimuksen perusteella Yritys-X luottaa vahvasti kokemukseen ja jättää tekemättä lanseerauksen kirjalliset suunnitelmat sekä budjetoinnit. Yritystä myös vaivaa henkilöstöresurssipula, jonka vuoksi Yritys-X on ollut aiemmin kykenemätön laajentamaan tuotevalikoimaansa ja lanseerauksen myötä syntyneille asiakastapaamisille oli vaikeaa löytää aikaa. Lanseerausprosessi onnistui hyvin Yritys-X:n laajan kokemuksen sekä vahvojen asiakassuhteiden ansiosta. Yritys-X:n tulee tulevaisuudessa hankkia lisää henkilöstöä ja tämän myötä panostaa kirjallisiin lanseeraussuunnitelmiin sekä organisaation kouluttamiseen.