Digitaalisen markkinointiviestinnän kehittäminen : case: Imagokoulu Milla Rynty
Hyytiäinen, Anna-Mari; Hokkanen, Susanna (2016)
Hyytiäinen, Anna-Mari
Hokkanen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen markkinointiviestinnän kehittäminen kohdeyrityksessä. Toimeksiantajana opinnäytetyöllä oli hyvinvointialan yritys Imagokoulu Milla Rynty. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän työkaluja laajemman verkkonäkyvyyden saavuttamiseksi. Tarkoituksena oli myös, että yritys pystyisi vaivattomasti hyödyntämään keräämäämme tietoa aiheesta. Tutkimuksen ja opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä yrittäjän käyttöön työkaluja, joiden avulla yrityksen verkkonäkyvyys parantuisi.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin yksilöhaastattelua, teemahaastattelua sekä havainnointia. Teemahaastattelussa keskityttiin valittuihin teemoihin, jotka olivat toimitusjohtaja Milla Rynty, yrittäjän ydinosaaminen ja yrityksen SWOT-analyysi, asiakaspalaute, merkittävimmät saavutukset sekä yrityksen tulevaisuus. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muotoutui digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta, viestintäkanavien kartoittamisesta sekä niiden kehittämisestä. Työssä käytettiin laajasti kirjallisuus- ja verkkolähteitä monipuolisen teoriaosuuden luomiseksi. Tutkimuksessa pyrittiin perustelemaan väittämiä ja tutkimustuloksia teorialla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä on kehittämistä vaativia osa-alueita. Teemahaastattelun sekä havainnoinnin perusteella tehdystä SWOT-analyysistä selvisi yrityksen heikkoudet ja se mihin kaikkeen yrityksellä olisi mahdollisuuksia. Valitut markkinointiviestinnän kanavat ja apuvälineet niiden käyttöön valikoituivat teemahaastattelussa ilmenneiden puutteiden pohjalta. Samankaltaisten ongelmien kanssa kamppailevat pienyritykset voivat hyödyntää tutkimustamme omassa markkinointiviestinnän suunnittelussaan.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin yksilöhaastattelua, teemahaastattelua sekä havainnointia. Teemahaastattelussa keskityttiin valittuihin teemoihin, jotka olivat toimitusjohtaja Milla Rynty, yrittäjän ydinosaaminen ja yrityksen SWOT-analyysi, asiakaspalaute, merkittävimmät saavutukset sekä yrityksen tulevaisuus. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin SWOT-analyysiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muotoutui digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta, viestintäkanavien kartoittamisesta sekä niiden kehittämisestä. Työssä käytettiin laajasti kirjallisuus- ja verkkolähteitä monipuolisen teoriaosuuden luomiseksi. Tutkimuksessa pyrittiin perustelemaan väittämiä ja tutkimustuloksia teorialla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että yrityksen digitaalisessa markkinointiviestinnässä on kehittämistä vaativia osa-alueita. Teemahaastattelun sekä havainnoinnin perusteella tehdystä SWOT-analyysistä selvisi yrityksen heikkoudet ja se mihin kaikkeen yrityksellä olisi mahdollisuuksia. Valitut markkinointiviestinnän kanavat ja apuvälineet niiden käyttöön valikoituivat teemahaastattelussa ilmenneiden puutteiden pohjalta. Samankaltaisten ongelmien kanssa kamppailevat pienyritykset voivat hyödyntää tutkimustamme omassa markkinointiviestinnän suunnittelussaan.