Markkinoinnin mittaaminen alle 50 hengen yrityksissä Uudellamaalla
Casagrande, Maria; Kivistö, Riku (2016)
Casagrande, Maria
Kivistö, Riku
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää markkinoinnin mittaamista alle 50 hengen yrityksissä Uudellamaalla. Työssä selvitettiin yritysten markkinointia, markkinoinnin mittaamista ja markkinoinnin mittaamisen vaikutuksia tulevaan markkinointiin.
Teoriapohja koostui markkinoinnin mittaamista sekä markkinointia käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta ja internetlähteistä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin mittaamista, markkinoinnin mittaamista prosessina, markkinoinnin mittaamisen tavoitteita ja markkinoinnin mittaamisesta saatavia hyötyjä. Teoriapohjassa käsiteltiin myös markkinoinnin tavoitteita, sillä ne liittyivät vahvasti markkinoinnin mittaamiseen.
Yritysten markkinoinnin mittaamista ja mittareita selvitettiin kahdella kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Ensimmäisenä menetelmänä toimi teemahaastattelu, johon osallistui viisi Uudellamaalla toimivaa alle 50 hengen yritystä. Teemahaastattelu pohjautui kolmeen teemaan, jotka olivat markkinointi yrityksessä, markkinoinnin mittaaminen ja mittarit yrityksessä, sekä markkinoinnin muutokset ja mittareiden tärkeys yrityksessä. Toisena menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi kohdistui vuorovaikutukseen haastattelutilanteessa sekä yritysten markkinointiin. Opinnäytetyössä haastateltiin markkinointialalla toimivaa yrittäjää.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavien yritysten markkinoinnin mittaaminen oli vajavaista, eikä mittaamistoimenpiteillä mitattu, miten markkinoinnin tavoitteisiin päästään. Markkinoinnin toteutus ja sen mittaaminen tapahtuivat yrityksissä muiden töiden ohella. Yritykset seurasivat eniten niitä mittareita, joista dataa oli helposti saatavilla. Yleisimmät yritysten seuraamat mittarit olivat sosiaalisen median mittarit sekä taloudelliset mittarit. Markkinoinnin mittaamisella ei ollut suuria vaikutuksia yritysten markkinoinnin muutoksiin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voisi hyödyntää määrällisessä tutkimuksessa, vertailupohjana toisella alueella suoritettavassa vastaavassa tutkimuksessa tai mittareiden kehittämiseen keskittyvissä jatkotutkimuksissa. Lisäksi tutkimuksesta hyötyisivät kaikki ne, jotka haluavat kehittää omaa tietämystään markkinoinnin mittaamisesta alle 50 hengen yrityksissä.
Teoriapohja koostui markkinoinnin mittaamista sekä markkinointia käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta ja internetlähteistä. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin mittaamista, markkinoinnin mittaamista prosessina, markkinoinnin mittaamisen tavoitteita ja markkinoinnin mittaamisesta saatavia hyötyjä. Teoriapohjassa käsiteltiin myös markkinoinnin tavoitteita, sillä ne liittyivät vahvasti markkinoinnin mittaamiseen.
Yritysten markkinoinnin mittaamista ja mittareita selvitettiin kahdella kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Ensimmäisenä menetelmänä toimi teemahaastattelu, johon osallistui viisi Uudellamaalla toimivaa alle 50 hengen yritystä. Teemahaastattelu pohjautui kolmeen teemaan, jotka olivat markkinointi yrityksessä, markkinoinnin mittaaminen ja mittarit yrityksessä, sekä markkinoinnin muutokset ja mittareiden tärkeys yrityksessä. Toisena menetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnointi kohdistui vuorovaikutukseen haastattelutilanteessa sekä yritysten markkinointiin. Opinnäytetyössä haastateltiin markkinointialalla toimivaa yrittäjää.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavien yritysten markkinoinnin mittaaminen oli vajavaista, eikä mittaamistoimenpiteillä mitattu, miten markkinoinnin tavoitteisiin päästään. Markkinoinnin toteutus ja sen mittaaminen tapahtuivat yrityksissä muiden töiden ohella. Yritykset seurasivat eniten niitä mittareita, joista dataa oli helposti saatavilla. Yleisimmät yritysten seuraamat mittarit olivat sosiaalisen median mittarit sekä taloudelliset mittarit. Markkinoinnin mittaamisella ei ollut suuria vaikutuksia yritysten markkinoinnin muutoksiin. Tämän opinnäytetyön tuloksia voisi hyödyntää määrällisessä tutkimuksessa, vertailupohjana toisella alueella suoritettavassa vastaavassa tutkimuksessa tai mittareiden kehittämiseen keskittyvissä jatkotutkimuksissa. Lisäksi tutkimuksesta hyötyisivät kaikki ne, jotka haluavat kehittää omaa tietämystään markkinoinnin mittaamisesta alle 50 hengen yrityksissä.