Verkko-oppiminen
Luukkonen, Perttu (2007)
Luukkonen, Perttu
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään verkko-opetuksen perusteita ja tarjotaan tietoa oppimisympäristöistä. Lisäksi tässä työssä pyritään tarjoamaan yleiskatsaus eoppimiseen ja kertomaan mitä tämän termi varsinaisesti tarkoittaa. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen, miten RKOPOn kaltainen oppimisympäristö soveltuu Raja ja merivartionkoulun tyyppisen hierarkkisen ympäristön koulutukseen ja erityisesti siellä tapahtuvaan verkko-opetukseen. Tutkimusosassa tutkitaan myös Raja- ja merivartiokoulun opiskelijoiden tyytyväisyyttä heidän oman koululaitoksensa tarjoamasta uudesta Raja- ja merivartiokoulun KOulutusPOrtaalista, RKOPOsta. Tuloksia käytetään järjestelmän kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Raja -ja merivartiokoululla. Tutkimuksen perusteella on melko helppo päätellä että RKOPO ei tällaisenaan täytä verkko-opetuksen oppimisympäristön tunnusmerkkejä ja ehtoja, eikä se sovi RMVKn käyttöön nykyisessä muodossaan. Siinä on kuitenkin paljon potentiaalia. Keskimäärin opiskelijat ovat tyytyväisiä RKOPOn oppimisensa tukijärjestelmänä ja etäopiskeluvälineenä, mutta etäopiskelun perimmäisenä tarkoituksena on vapauttaa opiskelija opiskelemaan silloin kun hänelle sopii. Teknisistä syistä johtuvat esteet pitäisi poistaa järjestelmän täyden hyödyn saamiseksi käyttöön. Lisäksi etäopiskelu kärsii vielä siihen kohdistuvista ennakkoasenteista âvähempiarvoisenaâ opetuksena ja lisäksi kaikki oppiaineet eivät sovellu etäopiskeltaviksi. Tilanteen parantamiseksi tulisi tiedotusta siitä mitä etäopiskelu on ja miten siihen tulisi suhtautua parantaa.