Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakastyytyväisyyskysely Järvenpään perusopetuspalvelujen kehittämisen tukena

Peltola, Anne (2016)

 
Avaa tiedosto
Asiakastyytyvaisyyskysely kehittamisen tukena.pdf (1.999Mt)
Lataukset: 


Peltola, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619239
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perusopetuksen oppilaiden huoltajille suunnatun asiakastyytyväisyyskyselyn tuottaminen Järvenpään kaupungin Perusopetuspalveluille. Työ sisälsi kyselyn kysymysten laatimisen, tiedonkeruun, raporttien teknisen koostamisen ja vertailun aikaisempiin kyselyihin, sekä niiden sisäisen ja ulkoisen julkistamisen. Työn ulkopuolelle rajattiin tutkimustulosten analysointi ja johtopäätösten teko.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa kehittämisen kohteena olivat kyselyn sisällölliset sekä raporttien koostamiseen sekä niiden hyödynnettävyyteen liittyvät seikat. Työn teoreettisen pohjan muodostivat lainsäädäntöön, asiakastyytyväisyyteen ja sen johtamiseen, asiakastyytyväisyystutkimukseen sekä kyselyiden- ja kyselylomakkeiden laadintaan liittyvä kirjallisuus ja internetlähteet. Kehittämistyön lähtökohtana olivat aiempina vuosina toteutetut kyselyt sekä toimeksiantajan ja kyselyn kohderyhmän edustajien esittämät muutostarpeet ja toiveet.

Tutkimusongelmana oli asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten soveltuvuus palvelun laadun mittariksi Järvenpään perusopetuksessa. Soveltuvuuden arvioinnin näkökulmina olivat kyselyn luotettavuus ja saadun palautteen käytettävyys toiminnan kehittämisessä. Tätä asiakastyytyväisyyskyselyä vastaavia kyselyitä oli tehty useita, mutta palautteista ei ole laadittu selkeää vertailua, joka ilmentäisi mahdollisia muutoksia tyytyväisyydessä.

Opinnäytetyön tuotos oli asiakastyytyväisyyskyselyprosessi kyselyn laatimisesta vertailuraportin julkaisuun. Webropol- ohjelmaan laadittu kyselylomake on sellaisenaan, vain otsikkoa vaihtamalla, käytettävissä uuden kyselyn suorittamiseen. Eri vuosina tehtävien kyselyiden vertailemiseksi laadittiin Excel-pohja, joka avulla voidaan tuottaa yleisiä ja koulukohtaisia PowerPoint-muotoisia vertailuraportteja myös jatkossa. Valmiin kysely- ja taulukkopohjan käyttö seuraavaa kyselyä tehtäessä voi säästää merkittävästi kyselyn toteuttamiseen tarvittavaa työaikaa.

Kyselylomake toimi hyvin ja raporttien tuottaminen tuloksen analysoinnin pohjaksi oli yhtä kysymystä lukuun ottamatta nopeaa ja vaivatonta. Kouluviihtyvyyttä tarkastelevan kysymyk-sen avoimet vastausvaihtoehdot on syytä muuttaa nyt saatujen vastausten avulla vaihtoehtovalinnoiksi. Myös taustatietokysymyksiä huoltajan roolista ja lapsen sukupuolesta voi olla syytä tarkastella uudelleen sekä tarpeellisuuden että tasa-arvon näkökulmasta. Myös tiedonkeruun ajankohtaa tulee harkita. Lukuvuoden lopussa tehtävä kysely saattaa vähentää huoltajien mielenkiitoa vastaamiseen, etenkin kun tulokset on odotettavissa vasta seuraavana lukuvuonna. Alhainen vastausprosentti oli tämän kyselyn laatua selkeästi heikentävä tekijä. Kerätty arviointitieto on analysoitavissa nykyistä syvällisemmin ja monipuolisemmin. Sellaisenaankin se tarjoaa mielenkiitoisia aiheita mahdollisille jatkotutkimuksille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste