PUUN MAHDOLLISUUDET LIEKSAN KAARISILLAN RAKENTAMISESSA
Muhamad Amin, Darsim (2016)
Muhamad Amin, Darsim
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719346
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Lieksan puukaarisillan suunnittelu ja rakenteiden kestävyyksien laskeminen. Opinnäytetyössä kerrotaan myös sillankaiteiden rakenteista.
Silta on kaksiaukkoinen liimapuinen kaarisilta, sillan päätuet ovat teräsbetonia ja kalliota.
Ajoradan leveys on 6 metriä, ja kevyen liikenteen kaista on tehty puurakenteisena ulokkeena, jossa myös kansilaatta on puusta. Kevyen liikenteen kaistan leveys on 3 metriä.
Sillan pääkannattimina toimii kaksi liimapuukaarta. Kansilaatan rakennetyyppi on liimapuupalkit, palkit asennetaan rakenteessa vierekkäin kiinni toisiinsa. Kannen päälle tehdään vesieristys ja sen päälle tehdään asfalttinen kulutuskerros.
Sillankaide on suunniteltu sillan suunnittelun yhteydessä. Kaiteeseen kuuluu pylväiden ja reunapalkkiin liittyvien kiinnitysosien sijoitus siltaan yksityiskohtaisesti.
Laskelma ja mitoitusprosessi on suoritettu Autodesk Robot Structural Analysis 2016 FEM-ohjelmalla ja on piirretty sillan piirrokset AutoCAD-ohjelmalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Lieksan puukaarisillan suunnittelu ja rakenteiden kestävyyksien laskeminen. Opinnäytetyössä kerrotaan myös sillankaiteiden rakenteista.
Silta on kaksiaukkoinen liimapuinen kaarisilta, sillan päätuet ovat teräsbetonia ja kalliota.
Ajoradan leveys on 6 metriä, ja kevyen liikenteen kaista on tehty puurakenteisena ulokkeena, jossa myös kansilaatta on puusta. Kevyen liikenteen kaistan leveys on 3 metriä.
Sillan pääkannattimina toimii kaksi liimapuukaarta. Kansilaatan rakennetyyppi on liimapuupalkit, palkit asennetaan rakenteessa vierekkäin kiinni toisiinsa. Kannen päälle tehdään vesieristys ja sen päälle tehdään asfalttinen kulutuskerros.
Sillankaide on suunniteltu sillan suunnittelun yhteydessä. Kaiteeseen kuuluu pylväiden ja reunapalkkiin liittyvien kiinnitysosien sijoitus siltaan yksityiskohtaisesti.
Laskelma ja mitoitusprosessi on suoritettu Autodesk Robot Structural Analysis 2016 FEM-ohjelmalla ja on piirretty sillan piirrokset AutoCAD-ohjelmalla.