Liikunnallisen joulukalenterin kehittäminen ja hyödyntäminen kolmevuotiaiden lasten motoristen perustaitojen harjoittamisessa päiväkoti Horisontissa
von Etter, Victoria; Sarasti, Tea (2016)
von Etter, Victoria
Sarasti, Tea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719383
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on varhaiskasvatukseen suuntautunut toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kehittää liikunnallinen joulukalenteri ja tätä kautta luoda lapsille päivittäinen mahdollisuus harjoittaa motorisia perustaitojaan. Joulukalenteri pyrittiin tekemään muokattavaksi, jotta sitä voisi käyttää tuleviinkin joulunodotuksiin.
Liikunnallinen joulukalenteri suunniteltiin yksilöllisesti porvoolaiselle päiväkoti Horisontille heidän toiveitaan ja tarpeitaan vastaavaksi. Toteutus sijoittui joulukuuhun 2015 ja pääkohderyhmänä olivat päiväkodin kolmevuotiaat lapset. Toteutukseen kuului sekä tarina- että toimintaosio. Olennainen osa opinnäytetyötä oli liikunnallisen joulukalenterin kehittäminen ja sen muokkaaminen tarvetta vastaavaksi prosessinomaisesti toiminnan edetessä. Työmenetelminä käytettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia, lasten motoristen taitojen arviointilomaketta ja havainnointia sekä palautteenkeruuta. Tietoperustassa kerrotaan varhaisvuosien liikunnasta, kolmevuotiaan lapsen kehityksestä fyysisestä ja motorisesta sekä psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta.
Toiminnan ja tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin arviointilomakkeita, kuten myös lasten ja päiväkodin henkilökunnan palautetta. Palautteesta ilmenee, että liikunnallisen joulukalenterin luominen ja kehittäminen onnistui hyvin. Päiväkodin henkilökunta oli tyytyväinen joulukalenterin tarinaan ja liikunnallisiin tehtäviin. Tulosten perusteella lapset saivat toistojen kautta mahdollisuuden harjoittaa perusmotorisia taitojaan ja eräiden taitojen osa-aluessa näkyikin kehitystä. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää joulukalenterin, motoristen harjoitusten ja lasten arviointilomakkeen osalta laajemminkin muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä. Kuitenkaan opinnäytetyön kohderyhmän tuloksia taitojen harjaantumisesta ei voida suoraan sellaisenaan siirtää tai hyödyntää muualla, sillä kyse on enemmän yksilöistä kuin yleistettävästä ryhmästä.
Liikunnallinen joulukalenteri suunniteltiin yksilöllisesti porvoolaiselle päiväkoti Horisontille heidän toiveitaan ja tarpeitaan vastaavaksi. Toteutus sijoittui joulukuuhun 2015 ja pääkohderyhmänä olivat päiväkodin kolmevuotiaat lapset. Toteutukseen kuului sekä tarina- että toimintaosio. Olennainen osa opinnäytetyötä oli liikunnallisen joulukalenterin kehittäminen ja sen muokkaaminen tarvetta vastaavaksi prosessinomaisesti toiminnan edetessä. Työmenetelminä käytettiin toimintatutkimuksen spiraalimallia, lasten motoristen taitojen arviointilomaketta ja havainnointia sekä palautteenkeruuta. Tietoperustassa kerrotaan varhaisvuosien liikunnasta, kolmevuotiaan lapsen kehityksestä fyysisestä ja motorisesta sekä psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta.
Toiminnan ja tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin arviointilomakkeita, kuten myös lasten ja päiväkodin henkilökunnan palautetta. Palautteesta ilmenee, että liikunnallisen joulukalenterin luominen ja kehittäminen onnistui hyvin. Päiväkodin henkilökunta oli tyytyväinen joulukalenterin tarinaan ja liikunnallisiin tehtäviin. Tulosten perusteella lapset saivat toistojen kautta mahdollisuuden harjoittaa perusmotorisia taitojaan ja eräiden taitojen osa-aluessa näkyikin kehitystä. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää joulukalenterin, motoristen harjoitusten ja lasten arviointilomakkeen osalta laajemminkin muissa varhaiskasvatuksen yksiköissä. Kuitenkaan opinnäytetyön kohderyhmän tuloksia taitojen harjaantumisesta ei voida suoraan sellaisenaan siirtää tai hyödyntää muualla, sillä kyse on enemmän yksilöistä kuin yleistettävästä ryhmästä.