Crossmedia ja transmedia
Karhi, Robert (2016)
Karhi, Robert
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719387
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia crossmedian ja transmedian strategisia ratkaisuja ja kehityssuuntia. Opinnäytetyössä käsitellään tapausesimerkkejä, joiden
avulla luodaan multimodaalisen median käsitteille ja teorialle viitteellinen kehys. Tähän opinnäytetyöhön kootun aineiston avulla näitä ilmiöitä voidaan tutkia tehokkaammin ja
luoda crossmedian ja transmedian käsitteistöstä pragmaattinen ja helpommin lähestyttävä. Työ on tutkimuksellinen.
Crossmedia ja transmedian terminologia ja diskurssi on hajautunut voimakkaasti erikoistumisalojen mukaan. Työssä selvitetään mitä haasteita näiden strategioiden
jäsentämisellä ja integroimisella projekteihin on. Millaisia crossmedian ja transmedian mahdollisuuksia erilaisilla audiovisuaalisen median- ja verkkomedian tuotannoilla on.
Minkälainen tematiikka kulttuurialalla vallitsee aiheista, vai onko yhtenevää mielipidettä edes olemassa? Tuloksista käy ilmi, että näiden tutkimuskysymysten tutkiminen edistää paikallisen osaamisen kehittymistä että madaltaa kynnystä media-alan
yhteistyöprojektien syntymiseen Suomessa ja ulkomailla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia crossmedian ja transmedian strategisia ratkaisuja ja kehityssuuntia. Opinnäytetyössä käsitellään tapausesimerkkejä, joiden
avulla luodaan multimodaalisen median käsitteille ja teorialle viitteellinen kehys. Tähän opinnäytetyöhön kootun aineiston avulla näitä ilmiöitä voidaan tutkia tehokkaammin ja
luoda crossmedian ja transmedian käsitteistöstä pragmaattinen ja helpommin lähestyttävä. Työ on tutkimuksellinen.
Crossmedia ja transmedian terminologia ja diskurssi on hajautunut voimakkaasti erikoistumisalojen mukaan. Työssä selvitetään mitä haasteita näiden strategioiden
jäsentämisellä ja integroimisella projekteihin on. Millaisia crossmedian ja transmedian mahdollisuuksia erilaisilla audiovisuaalisen median- ja verkkomedian tuotannoilla on.
Minkälainen tematiikka kulttuurialalla vallitsee aiheista, vai onko yhtenevää mielipidettä edes olemassa? Tuloksista käy ilmi, että näiden tutkimuskysymysten tutkiminen edistää paikallisen osaamisen kehittymistä että madaltaa kynnystä media-alan
yhteistyöprojektien syntymiseen Suomessa ja ulkomailla.