Käyttäjälähtöisyys kansalaisopistotoiminnan kehittämisessä
Immonen, Arja (2016)
Immonen, Arja
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218889
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin työkalupakki kansalaisopistotoiminnan kehittämiseen. Työ toteutettiin Sotkamon kansalaisopistossa Kuhmon ja Sotkamon toiminta-alueilla.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa kehitettävien asioiden ratkaisemisessa käytettiin metodeina palvelumuotoilua ja pehmeää systeemianalyysiä.
Tutkimus jakautui kahteen osaan:
A-osassa Palvelumuotoilun avulla kohti käyttäjälähtöisyyttä, koottiin yhteen kansalaisopiston asiakkaiden ja henkilöstön käsityksiä toiminnan käyttäjälähtöisestä kehittämisestä. B-osassa Pehmeä systeemianalyysi tuotteen valmistuksessa, käytettiin A-osassa saatuja tuloksia kansalaisopiston kehittämisen tueksi laaditun työkalupakin tuottamisessa.
Opinnäytetyötä tehdessään tekijä pohti omaa muotoilijan ammattiosaamista suhteessa julkisten palveluiden käyttäjälähtöisen kehittämistyön johtamiseen. Kehittämisprosessi auttoi tekijää ymmärtämään paremmin, kuinka hyödyntää muotoilijan mahdollisuuksia ja osaamista julkisen palvelun kehittäjänä.
Tutkimuksen edetessä tekijä koki vaiheita, jotka lisäsivät hänen ymmärrystään kansalaisopistotoimintaa ja sen haasteita kohtaan vallitsevassa tilanteessa, jossa kansalaisopistot, kuten koko julkisen rahoituksen piirissä toimiva koulutuskenttä parhaillaan elää, jatkuvien koulutuspoliittisten rahoitus- ja muutospaineiden keskellä.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti tekijän omaa oletusta siitä, että muotoilun ammattilaisilla on paljon osaamista, jolle löytyy käyttöä myös julkisorganisaatioissa tehtävään palvelujen kehittämistyöhön, jota toteutetaan yhdessä työntekijöiden ja asiakasverkostojen kanssa.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa kehitettävien asioiden ratkaisemisessa käytettiin metodeina palvelumuotoilua ja pehmeää systeemianalyysiä.
Tutkimus jakautui kahteen osaan:
A-osassa Palvelumuotoilun avulla kohti käyttäjälähtöisyyttä, koottiin yhteen kansalaisopiston asiakkaiden ja henkilöstön käsityksiä toiminnan käyttäjälähtöisestä kehittämisestä. B-osassa Pehmeä systeemianalyysi tuotteen valmistuksessa, käytettiin A-osassa saatuja tuloksia kansalaisopiston kehittämisen tueksi laaditun työkalupakin tuottamisessa.
Opinnäytetyötä tehdessään tekijä pohti omaa muotoilijan ammattiosaamista suhteessa julkisten palveluiden käyttäjälähtöisen kehittämistyön johtamiseen. Kehittämisprosessi auttoi tekijää ymmärtämään paremmin, kuinka hyödyntää muotoilijan mahdollisuuksia ja osaamista julkisen palvelun kehittäjänä.
Tutkimuksen edetessä tekijä koki vaiheita, jotka lisäsivät hänen ymmärrystään kansalaisopistotoimintaa ja sen haasteita kohtaan vallitsevassa tilanteessa, jossa kansalaisopistot, kuten koko julkisen rahoituksen piirissä toimiva koulutuskenttä parhaillaan elää, jatkuvien koulutuspoliittisten rahoitus- ja muutospaineiden keskellä.
Opinnäytetyöprosessi vahvisti tekijän omaa oletusta siitä, että muotoilun ammattilaisilla on paljon osaamista, jolle löytyy käyttöä myös julkisorganisaatioissa tehtävään palvelujen kehittämistyöhön, jota toteutetaan yhdessä työntekijöiden ja asiakasverkostojen kanssa.