Rahoitusyhtiö X:n factoring rahoitus pk-yrityksille
Kangas, Oona (2016)
Kangas, Oona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819496
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin pankin rahoitusyhtiölle ja sen tarkoituksena oli tutkia factoring rahoitusta pienille ja keskisuurille yrityksille. Aihetta lähdettiin tutkimaan sillä Rahoitusyhtiö X on laajentamassa saatavien osto palveluaan pienten ja keskisuurten yritysten saataville. Palvelu on uusi toimeksiantajalle, jonka takia tutkimuksessa kartoitettiin onko pienillä ja keskisuurilla yrityksillä tarvetta parantaa kassanhallintaa, millainen kysyntä pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on factoring rahoitukselle ja mitä lisäarvoa factoring rahoitus tuo pienille ja keskisuurille yrityksille. Tämän pohjalta oli tarkoitus tuottaa pankille myyntiohjeet factoring rahoituksen myyntiin pienille ja keskisuurille yrityksille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta eri osa-alueesta, joita ovat rahoitus, luotonhallinta sekä pienet ja keskisuuret yritykset. Rahoitusta kuvataan luvussa kolme ensin yleisesti, jonka jälkeen perehdytään rahoitusriskeihin ja lopuksi syvennytään factoring rahoitukseen. Luotonhallinnassa käsitellään luotonhallintaan liittyvää perintää ja myyntireskontran hoitoa. Viides kappale käsittelee pieniä ja keskisuuria yrityksiä, niiden rahoitusta ja rahoitus tarvetta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, sillä tapaustutkimus tutkii rajattua kokonaisuutta käyttäen hyvin monipuolisesti ja eri menetelmin hankittua tietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastettelua sekä valmiita aineistoja. Tutkimukseen haastateltiin Rahoitusyhtiö X:n edustajaa ja kolmea asiakassegmenttiin kuuluvaa yritystä.
Tutkimustulosten mukaan pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vaikeuksia saada rahoitusta, sillä usein rahoitukseen vaaditaan vakuuksia, joita yrityksellä ei välttämättä ole antaa. Myös yritysten kassanhallinnassa on parantamisen varaa, sillä usein pienillä myyjäyrityksillä on suuret ostajat asiakkaina, jotka vaativat myyjältä pitkiä maksuaikoja. Pitkät maksuajat rasittavat pienen yrityksen päivittäistä kassanhallintaa. Ilman rahoitusta yritykset eivät pysty tekemään vaadittavia ja tarpeellisia investointeja eikä toiminta pääse kehittymään yritykselle suotuisalla tavalla.
Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että mikroyritysten kiinnostus palvelua kohtaan on vähäisempää eikä mikroyrityksillä ole tarpeeksi myyntiä, jotta palvelu olisi kannattava kummallekaan osapuolelle. Rahoitusyhtiö X voi kuitenkin pitää palvelun mahdollisena mikroyrityksille ja palvelun kannattavuutta katsotaan tapauskohtaisesti. Rahoitusta tarvitsevalle mikroyritykselle voidaan miettiä vaihtoehtoisia rahoitusratkaisuja, jos yrityksellä ei ole tarpeeksi myyntiä saatavien osto-palvelun aloittamiseksi.
Koska palvelun lähtökohtana on sähköistyminen, olisi factoring rahoitusta hyvä markkinoida verkkopankin välityksellä. Myös postia ja sähköpostia voidaan hyödyntää. Asiakastapaamisissa palvelun myymisessä tulisi korostaa asiakashyötyjä kuten luotonhallintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta eri osa-alueesta, joita ovat rahoitus, luotonhallinta sekä pienet ja keskisuuret yritykset. Rahoitusta kuvataan luvussa kolme ensin yleisesti, jonka jälkeen perehdytään rahoitusriskeihin ja lopuksi syvennytään factoring rahoitukseen. Luotonhallinnassa käsitellään luotonhallintaan liittyvää perintää ja myyntireskontran hoitoa. Viides kappale käsittelee pieniä ja keskisuuria yrityksiä, niiden rahoitusta ja rahoitus tarvetta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, sillä tapaustutkimus tutkii rajattua kokonaisuutta käyttäen hyvin monipuolisesti ja eri menetelmin hankittua tietoa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastettelua sekä valmiita aineistoja. Tutkimukseen haastateltiin Rahoitusyhtiö X:n edustajaa ja kolmea asiakassegmenttiin kuuluvaa yritystä.
Tutkimustulosten mukaan pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vaikeuksia saada rahoitusta, sillä usein rahoitukseen vaaditaan vakuuksia, joita yrityksellä ei välttämättä ole antaa. Myös yritysten kassanhallinnassa on parantamisen varaa, sillä usein pienillä myyjäyrityksillä on suuret ostajat asiakkaina, jotka vaativat myyjältä pitkiä maksuaikoja. Pitkät maksuajat rasittavat pienen yrityksen päivittäistä kassanhallintaa. Ilman rahoitusta yritykset eivät pysty tekemään vaadittavia ja tarpeellisia investointeja eikä toiminta pääse kehittymään yritykselle suotuisalla tavalla.
Tutkimuksessa kuitenkin huomattiin, että mikroyritysten kiinnostus palvelua kohtaan on vähäisempää eikä mikroyrityksillä ole tarpeeksi myyntiä, jotta palvelu olisi kannattava kummallekaan osapuolelle. Rahoitusyhtiö X voi kuitenkin pitää palvelun mahdollisena mikroyrityksille ja palvelun kannattavuutta katsotaan tapauskohtaisesti. Rahoitusta tarvitsevalle mikroyritykselle voidaan miettiä vaihtoehtoisia rahoitusratkaisuja, jos yrityksellä ei ole tarpeeksi myyntiä saatavien osto-palvelun aloittamiseksi.
Koska palvelun lähtökohtana on sähköistyminen, olisi factoring rahoitusta hyvä markkinoida verkkopankin välityksellä. Myös postia ja sähköpostia voidaan hyödyntää. Asiakastapaamisissa palvelun myymisessä tulisi korostaa asiakashyötyjä kuten luotonhallintaa.