Creating a modern and responsive customer tracking dashboard
Zuga-Divre, Liliana (2016)
Zuga-Divre, Liliana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719400
Tiivistelmä
Asiakastarpeen täyttyminen on ensisijaisen tärkeää liiketoiminnan kannalta. Asiakastarpeen ymmärtäminen auttaa yrityksiä parantamaan tuotteitaan ja palveluitaan. Asiakaskäyttäytymiseen liittyvän tiedon keräämiseen ja analysoimiseen on olemassa työkaluja, mutta ne ovat suunnattu suurille yrityksille. Pienille ja keskikokoisille (PK-yrityksille) asiakastiedon kerääminen on huomattavasti hankalampaa. Olemassa olevat työkalut ovat joko liian kalliita, tai eivät tuota käyttökelpoista tietoa PK-yrityksille. Tämä on ongelma, johon opinnäytetyön asiakas 1UP Media OY tarjoaa ratkaisun; Lumi-alustan. Lumi-alusta on edullinen, käyttäjäystävällinen ja joustava palvelu PK-yrityksille.
Tämä opinnäytetyö koostuu seuraavista osioista; aluksi esitellään asiakas ja käydään aläpi teoreettininen tausta ja visuaalisessa suunnittelussa käytetyt teknologiat, kuten Sass ja Flexbox. Tämän jälkeen opinnäytetyö käsittelee käyttäjälähtöistä suunnittelua – metodologiaa, johon opinnäytetyön visuaalinen suunnittelu perustuu. Lopuksi analysoidaan testauksessa mukana olleiden asiakkaiden palautetta. Opinnäytetyön tavoitteeksi on asetettu käyttäjäystävällisen hallintapaneelin suunnittelu, jonka avulla loppukäyttäjän on mahdollista visualisoida ja tulkita asiakastietoa.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu käyttäjälähtöinen suunnittelun viitekehykseen. Tämä on yksi suosituimmista lähestymistavoista uusia verkkosivustoja tai sovelluksia suunniteltaessa. Käyttäjälähtöisen suunnittelun viitekehys perustuu jatkuvaan yhteistyöhön asiakkaan kanssa ja se mahdollistaa jatkuvan kehityksen jo ennen ensimmäistä pilottiversiota.
Lopputuloksena on pilottiversio hallintapaneelista ja tuote on valmis muokattavaksi asiakkaan palautteen perusteella. Tuote täyttää projektin alussa asetetut vaatimukset, sekä lisävaatimukset, jotka asetettiin ensimmäisen live-testauksen jälkeen. Vaatimukset keskittyivät pääasiassa tuotteen responsiivisuuteen, nykiaikaiseen ulkoasuun, sekä helppoon muokattavuuteen. Vaatimukset täytettiin tukeutumalla teoreettiseen viitekehykseen ja jatkuvaan asiakaspalautteeseen.
Tämä opinnäytetyö koostuu seuraavista osioista; aluksi esitellään asiakas ja käydään aläpi teoreettininen tausta ja visuaalisessa suunnittelussa käytetyt teknologiat, kuten Sass ja Flexbox. Tämän jälkeen opinnäytetyö käsittelee käyttäjälähtöistä suunnittelua – metodologiaa, johon opinnäytetyön visuaalinen suunnittelu perustuu. Lopuksi analysoidaan testauksessa mukana olleiden asiakkaiden palautetta. Opinnäytetyön tavoitteeksi on asetettu käyttäjäystävällisen hallintapaneelin suunnittelu, jonka avulla loppukäyttäjän on mahdollista visualisoida ja tulkita asiakastietoa.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu käyttäjälähtöinen suunnittelun viitekehykseen. Tämä on yksi suosituimmista lähestymistavoista uusia verkkosivustoja tai sovelluksia suunniteltaessa. Käyttäjälähtöisen suunnittelun viitekehys perustuu jatkuvaan yhteistyöhön asiakkaan kanssa ja se mahdollistaa jatkuvan kehityksen jo ennen ensimmäistä pilottiversiota.
Lopputuloksena on pilottiversio hallintapaneelista ja tuote on valmis muokattavaksi asiakkaan palautteen perusteella. Tuote täyttää projektin alussa asetetut vaatimukset, sekä lisävaatimukset, jotka asetettiin ensimmäisen live-testauksen jälkeen. Vaatimukset keskittyivät pääasiassa tuotteen responsiivisuuteen, nykiaikaiseen ulkoasuun, sekä helppoon muokattavuuteen. Vaatimukset täytettiin tukeutumalla teoreettiseen viitekehykseen ja jatkuvaan asiakaspalautteeseen.