Improving communications for facility management businesses and their customers
Koskela, Katariina (2016)
Koskela, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819477
Tiivistelmä
Palvelujen ulkoistaminen on lisääntynyt viime vuosina, määritelmä ulkoistaminen tarkoittaa, että palvelu, kuten tuotteen suunnittelu tai valmistus, on ulkoistettu kolmannelle osapuolel-le. Syyt ulkoistamista usein liittyvät kuluihin, ajan käyttöön ja tehokkaampaan energian-käyttöön.
Nyky-yhteiskunnassa lähes kaikki kommunikaatio on siirttynyt sähköiseen muotoon, kuten sähköpostiin, tekstiviesteihin, puhelimeen, sovelluksiin ja erilaisiin internet viestintöihin. Älypuhelinten ja padien tultua markkinoille kaikki nämä kulkevat ihmisten mukana päivit-täisessä elämässä joka hetki. Ihmisten kanssa kommunikointi on helpompaa ja nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin, mutta välillä viestit ja yhteydenotot voivat kadota suurien vies-timäärien ja puhelujen jalkoihin. Kiireiset ihmiset eivät aina huomaa kaikkia heille tulleita viestejä etenkin kun ne ovat tulleet monen kanavan kautta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia näitä kommunikaatioverkostoja ja miten ne vaikuttavat Ovenia Oyn isännöitsijöiden päivittäiseen työskentelyyn. Opinnäytetyössä keski-tyttiin erityisesti kommunikointiin isännöitsijöiden ja heidän ylläpitokohteidensa väkeen eli Ovenian manageeramiin business parkkien vuokralaisiin sekä kohteen palveluntuottajiin.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuk-sen tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, johon vastaajat saatiin Ovenialta sähkö-postitse jotka kerättiin yhteystietokana Sympasta.
Luonnollista observointia käytettiin myös tutkimusmetodina jolloin selvitettiin minkälaista on ylläpitopäälliköiden ja isännöitsijöiden arki.
Opinnäytetyössä analysoitiin 20 vastausta 50 lähetetystä kyselystä. Vastaajista 90 % olivat miehiä ja 10 % naisia. Vastaajat olivat kaikki Ovenian ylläpitopäälliköitä ja isännöitsijöitä. Kaikki vastanneista olivat käyttäneet ja käyttävät useampaa kuin kahta kommunikaatiome-netelmää asiakkaiden ja palveluntuottajien kanssa kommunikointiin. Suurimman osan mie-lestä kommunikaatiomenetelmiä oli liian useita ja osa myös piti tiettyjä ohjelmia hankala-käyttöisinä.
Nyky-yhteiskunnassa lähes kaikki kommunikaatio on siirttynyt sähköiseen muotoon, kuten sähköpostiin, tekstiviesteihin, puhelimeen, sovelluksiin ja erilaisiin internet viestintöihin. Älypuhelinten ja padien tultua markkinoille kaikki nämä kulkevat ihmisten mukana päivit-täisessä elämässä joka hetki. Ihmisten kanssa kommunikointi on helpompaa ja nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin, mutta välillä viestit ja yhteydenotot voivat kadota suurien vies-timäärien ja puhelujen jalkoihin. Kiireiset ihmiset eivät aina huomaa kaikkia heille tulleita viestejä etenkin kun ne ovat tulleet monen kanavan kautta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia näitä kommunikaatioverkostoja ja miten ne vaikuttavat Ovenia Oyn isännöitsijöiden päivittäiseen työskentelyyn. Opinnäytetyössä keski-tyttiin erityisesti kommunikointiin isännöitsijöiden ja heidän ylläpitokohteidensa väkeen eli Ovenian manageeramiin business parkkien vuokralaisiin sekä kohteen palveluntuottajiin.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuk-sen tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, johon vastaajat saatiin Ovenialta sähkö-postitse jotka kerättiin yhteystietokana Sympasta.
Luonnollista observointia käytettiin myös tutkimusmetodina jolloin selvitettiin minkälaista on ylläpitopäälliköiden ja isännöitsijöiden arki.
Opinnäytetyössä analysoitiin 20 vastausta 50 lähetetystä kyselystä. Vastaajista 90 % olivat miehiä ja 10 % naisia. Vastaajat olivat kaikki Ovenian ylläpitopäälliköitä ja isännöitsijöitä. Kaikki vastanneista olivat käyttäneet ja käyttävät useampaa kuin kahta kommunikaatiome-netelmää asiakkaiden ja palveluntuottajien kanssa kommunikointiin. Suurimman osan mie-lestä kommunikaatiomenetelmiä oli liian useita ja osa myös piti tiettyjä ohjelmia hankala-käyttöisinä.