Nuorten itsetuhoiseen käyttäytymiseen vaikuttavia riskitekijöitä - kirjallisuuskatsaus
Reinikainen, Essi; Naapila, Paavo (2016)
Reinikainen, Essi
Naapila, Paavo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuoren itsetuhoiseen käyttäytymiseen. Tavoitteena oli kerätä yhteen ajankohtaista tietoa nuorten itsetuhoisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, opiskelijoille, opettajille, vanhemmille ja muille nuorten parissa työskenteleville henkilöille.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin aikaisempiin aihetta koskeviin tutkimuksiin. Niistä tehtiin tiivistelmä sekä arvioitiin niiden johdonmukaisuutta. Teoriaosuudessa kerrottiin nuorten itsetuhoisuudesta, johon käytimme monia kirja- ja internetlähteitä. Aineistohaku tutkimuskysymystä varten tehtiin käyttämällä ScienceDirect- ja Medic-tietokantoja, joista etsittiin tietoa tarkoin valituilla hakutermeillä ja poissulkukriteereillä, jotta aiheesta saatiin ajankohtaista ja luotettavaa tietoa. Aineisto koostui yhdeksästä tutkimusartikkelista, joista kuusi oli englanninkielisiä ja kolme suomenkielisiä.
Tutkimustulosten mukaan nuorten itsetuhoiseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät voitiin rajata kolmeen eri pääluokkaan, jotka olivat perheen ja vanhempien vaikutus, persoonallisuuden ja tunne-elämän vaikutus, sekä koulun vaikutus. Tutkimustulosten perusteella suurimmat riskit itsetuhoiseen käyttäytymiseen ovat huonot välit perheen kesken, vanhempien epäjohdonmukainen ja emotionaalisesti kylmä kasvatustyyli, nuoren masentuneisuus ja ahdistuneisuus ja kiusatuksi joutuminen koulussa sekä kiusaajan roolissa oleminen koulussa. Tuloksissa tuli myös ilmi se, että nuoret eivät uskalla kertoa vanhemmilleen tai muille aikuisille itsetuhoisesta käyttäytymisestään. Jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten kouluissa selvitetään, onko nuorella mielenterveysongelmia, ja millä tavoin nuorten itsetuhoisuudesta puhutaan nuorille itselleen.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jossa perehdyttiin aikaisempiin aihetta koskeviin tutkimuksiin. Niistä tehtiin tiivistelmä sekä arvioitiin niiden johdonmukaisuutta. Teoriaosuudessa kerrottiin nuorten itsetuhoisuudesta, johon käytimme monia kirja- ja internetlähteitä. Aineistohaku tutkimuskysymystä varten tehtiin käyttämällä ScienceDirect- ja Medic-tietokantoja, joista etsittiin tietoa tarkoin valituilla hakutermeillä ja poissulkukriteereillä, jotta aiheesta saatiin ajankohtaista ja luotettavaa tietoa. Aineisto koostui yhdeksästä tutkimusartikkelista, joista kuusi oli englanninkielisiä ja kolme suomenkielisiä.
Tutkimustulosten mukaan nuorten itsetuhoiseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät voitiin rajata kolmeen eri pääluokkaan, jotka olivat perheen ja vanhempien vaikutus, persoonallisuuden ja tunne-elämän vaikutus, sekä koulun vaikutus. Tutkimustulosten perusteella suurimmat riskit itsetuhoiseen käyttäytymiseen ovat huonot välit perheen kesken, vanhempien epäjohdonmukainen ja emotionaalisesti kylmä kasvatustyyli, nuoren masentuneisuus ja ahdistuneisuus ja kiusatuksi joutuminen koulussa sekä kiusaajan roolissa oleminen koulussa. Tuloksissa tuli myös ilmi se, että nuoret eivät uskalla kertoa vanhemmilleen tai muille aikuisille itsetuhoisesta käyttäytymisestään. Jatkotutkimusaiheena voisi olla, miten kouluissa selvitetään, onko nuorella mielenterveysongelmia, ja millä tavoin nuorten itsetuhoisuudesta puhutaan nuorille itselleen.