Kokemusasiantuntijat työaika-autonomian kehittäjinä
Pekki, Mervi; Kauppi, Anu (2016)
Pekki, Mervi
Kauppi, Anu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana on ollut työaika-autonomian tutkiminen ja kehittäminen. Opinnäytetyössä kuvataan, miten työaika-autonomia on koettu ennen, mitä se on nyt ja mitä se voisi olla tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata työaika-autonomian käyttöä ja toimivuutta sekä kehittää malli työ-aika-autonomian uudistamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää ja yhdenmukaistaa työaika-autonomian ohjeistusta.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruu toteutettiin hyödyntämällä aiempien työaika-autonomiakyselyiden tuloksia tarkentavana kyselynä ja Learning Cafe-tapahtumassa. Kohderyhmänä olivat Etelä-Karjalan Keskussairaalan neljän osaston henkilökunta. Tarkentavaan kyselyyn vastanneita oli 49 ja Learning Cafeeseen osallistui yhdeksän henkilöä. Kyselyaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Kehittämistyön tuloksena hoitohenkilökunnan ratkaisuehdotukset huomioiden koottiin työaika-autonomian pelisääntöjen -malli.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan työaika-autonomian toimiviksi pelisäännöiksi koettiin selkeät perusohjeet kuten työvuorokoodit, vuorovahvuudet ja listan teon aloituksen säännöt. Toimimattomiksi koettiin työyhteisötaitoihin liittyvät pelisäännöt. Hoitohenkilökunnan ratkaisuehdotukset olivat konkreettisia ja toteutettavissa. Keinoja olivat perehdytykseen panostaminen, pelisääntöjen säännöllinen kertaaminen, ongelmien ratkaiseminen heti, henkilökohtaisen vastuun kantaminen, neuvottelu ja keskustelu. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kaikissa yksiköissä, joissa käytetään työaika-autonomiaa.
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruu toteutettiin hyödyntämällä aiempien työaika-autonomiakyselyiden tuloksia tarkentavana kyselynä ja Learning Cafe-tapahtumassa. Kohderyhmänä olivat Etelä-Karjalan Keskussairaalan neljän osaston henkilökunta. Tarkentavaan kyselyyn vastanneita oli 49 ja Learning Cafeeseen osallistui yhdeksän henkilöä. Kyselyaineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Kehittämistyön tuloksena hoitohenkilökunnan ratkaisuehdotukset huomioiden koottiin työaika-autonomian pelisääntöjen -malli.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan työaika-autonomian toimiviksi pelisäännöiksi koettiin selkeät perusohjeet kuten työvuorokoodit, vuorovahvuudet ja listan teon aloituksen säännöt. Toimimattomiksi koettiin työyhteisötaitoihin liittyvät pelisäännöt. Hoitohenkilökunnan ratkaisuehdotukset olivat konkreettisia ja toteutettavissa. Keinoja olivat perehdytykseen panostaminen, pelisääntöjen säännöllinen kertaaminen, ongelmien ratkaiseminen heti, henkilökohtaisen vastuun kantaminen, neuvottelu ja keskustelu. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kaikissa yksiköissä, joissa käytetään työaika-autonomiaa.