Näytä suppeat kuvailutiedot

Liikunta tukimuotona maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opetuksessa

Rantasalo, Satu; Ollakka, Henna (2016)

dc.contributor.authorRantasalo, Satu-
dc.contributor.authorOllakka, Henna-
dc.date.accessioned2016-12-09T06:16:38Z
dc.date.available2016-12-09T06:16:38Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2016120819657-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/119844
dc.description.abstractOpinnäytetyö käsittelee liikunnan merkitystä suomen kielen opetuksen tukimenetelmänä. Tutkimuksessa tarkoitus oli selvittää, miten liikuntaa hyödynnetään maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opetuksessa päiväkodissa. Lisäksi työssä tutkittiin millaisia muita menetelmiä tai käytäntöjä on käytössä suomen kielen opetuksessa sekä mitä päiväkodin työntekijöiden on huomioitava omassa toiminnassaan kielen opettajana. Opinnäytetyöprosessi alkoi alkuvuodesta 2016 yhteydenotolla Kotkan kaupungin varhaiskasvatusyksikköön, josta ehdotettiin kyseistä aihetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena käyttäen havainnointia ja teemahaastatteluita. Tutkimus tehtiin kahdessa päiväkodissa Kotkassa syksyllä 2016. Haastateltavia oli seitsemän ja havainnointitilanteita kolme. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Liikuntaa pidetään erittäin tärkeänä ja hyödyllisenä tukimuotona maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opetuksessa. Liikuntaa hyödynnetään esimerkiksi liikuntaleikkien, jumppien, laululeikkien ja loruttelun kautta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhteys liikunnan ja kielen välillä nähdään, mutta asian syvempi tiedostaminen ja pohtiminen osana arkea jäävät vähemmälle. Liikuntaa tulisi lisätä vielä enemmän osaksi kielen opetusta. Liikunta on luonnollinen ja iso osa päiväkodin arkea ja sen yhteys kielen opetukseen tulee huomaamatta. Tuloksista selviää myös, kuinka liikunnan kokonaisvaltaisuutta pidetään tärkeänä maahanmuuttajataustaisten lasten oppimisen kannalta. Muita hyödyllisiä menetelmiä kielen opetuksen tukemisessa ovat kuvakortit, tukiviittomat, pienryhmät ja vertaistuki. Työntekijän toiminnassa korostuvat esimerkiksi kannustaminen, selkeät ohjeet, sanoittaminen ja konkretisointi sekä lapsen kulttuurin ja äidinkielen kunnioittaminen. Lisäksi työntekijän on tiedostettava oma roolinsa kielenopettajana. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tutkimuksesta on hyötyä monikulttuurisuuden parissa varhaiskasvatuksessa työskenteleville sekä niille, jotka haluavat tuoda liikuntaa enemmän osaksi kielen opetusta.fi
dc.description.abstractThe thesis is about the importance of exercise as a form of support in Finnish-language teaching. The objective of the thesis was to research how exercise is being used to teach Finnish language for immigrant children at day cares. Also one purpose was to investigate what other kinds of methods day cares use in Finnish-language teaching and what do the day care workers have to consider in their work as supporters of the language learning. The thesis process started in the beginning of 2016 by contacting Early Childhood Unit of Kotka, who recommended the subject. This thesis is a qualitative research that uses observation and theme interviews as the search methods. Research was conducted at two day cares in Kotka in autumn 2016. Seven interviewees participated and there were three different observation situations. After conducting the research answers were transcribed, divided and analyzed based on the research questions. The results show that exercise is considered as a very important and useful form of support in the teaching of Finnish language for immigrant children. Exercise is used for example in the forms of different exercises and song plays, physical sports and nursery rhymes. Based on the results it is clear that there is a connection between exercise and language, but the deeper awareness of it and reflecting on it as a part of everyday activities is low. Exercise is a natural and big part of day care’s daily activities and so its connection to language comes without noticing. Results also show how exercise is seen as comprehensive and it is important for the learning of immigrant children. Other used methods for language teaching are picture cards, helping gestures, small groups and peer support. For the worker it is important to encourage the child, give clear instructions, concretize and respect the child’s culture and mother tongue. Workers should also knowledge their own role as a teacher of language and be motivated. The subject of the thesis is current and important. The research is useful for anyone working among multi-culture in day care and for those who wish to bring more exercise as part of language teaching. The results can be used in day cares in Finland to reflect on how exercise is being used and to develop the current ways of teaching Finnish language.en
dc.language.isofin-
dc.publisherKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleLiikunta tukimuotona maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opetuksessafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1520-
dc.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationKymenlaakson ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordmaahanmuuttajataustainen lapsi-
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus-
dc.subject.keywordsuomen kielen tukeminen-
dc.subject.keywordliikuntakasvatus-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot