Lyhyiden liikkuvuusjaksojen vaikutus ammatilliseen kasvuun ja kansainvälistymiseen
Lääti, Katja; Perttunen, Riikka (2016)
Lääti, Katja
Perttunen, Riikka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819642
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia alle kol-men kuukauden pituisista liikkuvuusjaksoista. Työssä tutkittiin opiskelijoiden tyytyväisyyttä koulun tarjoamiin kansainvälisyysopintoihin ja niiden vaikutusta opiskelijoiden ammatilliseen kasvuun. Ammatillinen kasvu perustuu henkilön persoonalliseen ja ammatilliseen identiteettiin. Se määrittää millaiset ammatilliset tiedot ja taidot henkilö hallitsee, ja mitä taitoja hänen tulee vielä kehittää itsessään pyrkiessään kohti ammatillista huippuosaamista.
Selvitys toteutettiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluna vuosina 2013–2016 lyhyellä liik-kuvuusjaksolla osallistuneille Karelia-amk:n opiskelijoille. Selvityksessä keskityttiin kolmeen osa alueeseen: kotikansainvälistymiseen, sosiaaliseen toimintaan matkan aikana ja ammatilliseen kasvuun.
Selvityksen perusteella opiskelijat pitivät lyhyitä liikkuvuusjaksoja hyödyllisinä. Opiskelijoiden kompetenssit kuten kulttuuri- ja kielituntemus, sosiaaliset taidot ja itseluottamus kasvoivat liik-kuvuusjaksolla. Kotikansainvälisyysopintojen määrä todettiin riittäväksi, mutta niiden sisältöjen huomattiin supistuneen. Opiskelijat kaipasivat lisää kansainvälisyystapahtumia ja yhteistyötä eri koulutusalojen välille.
Selvitys toteutettiin kyselylomakkeella ja teemahaastatteluna vuosina 2013–2016 lyhyellä liik-kuvuusjaksolla osallistuneille Karelia-amk:n opiskelijoille. Selvityksessä keskityttiin kolmeen osa alueeseen: kotikansainvälistymiseen, sosiaaliseen toimintaan matkan aikana ja ammatilliseen kasvuun.
Selvityksen perusteella opiskelijat pitivät lyhyitä liikkuvuusjaksoja hyödyllisinä. Opiskelijoiden kompetenssit kuten kulttuuri- ja kielituntemus, sosiaaliset taidot ja itseluottamus kasvoivat liik-kuvuusjaksolla. Kotikansainvälisyysopintojen määrä todettiin riittäväksi, mutta niiden sisältöjen huomattiin supistuneen. Opiskelijat kaipasivat lisää kansainvälisyystapahtumia ja yhteistyötä eri koulutusalojen välille.