SYVEMMÄLLE OSUUSTOIMINNAN YTIMEEN – POHJOIS-KARJALAN OSUUSKAUPPA
Kähkönen, Merja; Niemeläinen, Sanna (2016)
Kähkönen, Merja
Niemeläinen, Sanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819619
Tiivistelmä
Toimeksiantona Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan osuustoiminnan tietämyksen tasoa ennen PKO:ssa toteutettavaa henkilökunnan yritysmuotokoulutusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, sähköisellä kyselylomakkeella S-ryhmän omalla Aitiopaikka-kyselyjärjestelmällä. Kyselytutkimuksemme jaettiin tasapainotetun tuloskortin perusteella neljään aihealueeseen, jotka olivat asiakas, henkilöstö, prosessit ja tulos. Kysely rajattiin koskemaan PKO:n S-markettien henkilökuntaa. Vastausprosentiksi muodostui 56 prosenttia. Otoksen koko oli riittävän suuri (N = 175), joten se mahdollisti luotettavan aineiston analysoinnin.
Tutkimukseen vastaaminen oli aktiivisinta Joensuun keskustan alueella, jossa myös opiskelevien työntekijöiden määrä on suurin. Tutkimuksestamme ilmeni, että lähestulkoon kaikki vastaajat tunsivat asiakas aihealueen väittämät erittäin hyvin. Huomionarvoista oli, että maakuntaan investoinnit ja tulostavoitteen muodostumisen ymmärtää paremmin kokoaikainen työntekijä. Prosessit aihealueen väittämien vastauksissa oli eniten hajontaa vastanneiden kesken. Tämä kysely tehtiin hyvin pelkistettynä mahdollistaen helppo ja nopea vastaaminen.
Tekemästämme tutkimuksesta käy ilmi, että vastaajien osuustoiminnan tietämys oli varsin hyvällä tasolla jo ennen PKO:n henkilökunnan yritysmuotokoulutusta. Osuustoiminnassa olisi tilausta syvällisemmälle tutkimukselle. Osuustoiminnan syvimmän olemuksen kirkastaminen henkilökunnalle on välttämätöntä, jotta voi ymmärtää työnantajansa yritysmuodon moninaiset erityispiirteet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, sähköisellä kyselylomakkeella S-ryhmän omalla Aitiopaikka-kyselyjärjestelmällä. Kyselytutkimuksemme jaettiin tasapainotetun tuloskortin perusteella neljään aihealueeseen, jotka olivat asiakas, henkilöstö, prosessit ja tulos. Kysely rajattiin koskemaan PKO:n S-markettien henkilökuntaa. Vastausprosentiksi muodostui 56 prosenttia. Otoksen koko oli riittävän suuri (N = 175), joten se mahdollisti luotettavan aineiston analysoinnin.
Tutkimukseen vastaaminen oli aktiivisinta Joensuun keskustan alueella, jossa myös opiskelevien työntekijöiden määrä on suurin. Tutkimuksestamme ilmeni, että lähestulkoon kaikki vastaajat tunsivat asiakas aihealueen väittämät erittäin hyvin. Huomionarvoista oli, että maakuntaan investoinnit ja tulostavoitteen muodostumisen ymmärtää paremmin kokoaikainen työntekijä. Prosessit aihealueen väittämien vastauksissa oli eniten hajontaa vastanneiden kesken. Tämä kysely tehtiin hyvin pelkistettynä mahdollistaen helppo ja nopea vastaaminen.
Tekemästämme tutkimuksesta käy ilmi, että vastaajien osuustoiminnan tietämys oli varsin hyvällä tasolla jo ennen PKO:n henkilökunnan yritysmuotokoulutusta. Osuustoiminnassa olisi tilausta syvällisemmälle tutkimukselle. Osuustoiminnan syvimmän olemuksen kirkastaminen henkilökunnalle on välttämätöntä, jotta voi ymmärtää työnantajansa yritysmuodon moninaiset erityispiirteet.