Learning by playing : Developing a board game for preschool children
Ronkainen, Minna (2016)
Ronkainen, Minna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019819
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lautapeli tukemaan esikoululaisten toisen kielen oppimista ja hyödylliseksi opettamisen välineeksi opettajille. Teoreettinen viitekehys rakentuu kielen kehityksen, kielellisen tietoisuuden ja toisen kielen oppimisen sekä pelaamalla/leikkimällä oppimisen teorioista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja prosessiin kuului tuotteen prototyyppien testaus ja arviointi yhteistyössä esikoululaisten ja heidän opettajiensa kanssa.
Prosessi osoittaa, että pelit voivat olla hyödyllinen väline toisen kielen oppimisessa kaksikielisessä esikouluympäristössä. Peli on myös hyödyllinen esikoulun opettajalle, joka voi käyttää peliä monin eri tavoin, esimerkiksi visuaalisena apuvälineenä opetuksessa.
Lautapeliä voi kehittää edelleen soveltumaan monille eri käyttäjäryhmille niin esi- kuin perusopetuksessakin. Se voi myös toimia prototyyppinä massatuotetulle lautapelille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja prosessiin kuului tuotteen prototyyppien testaus ja arviointi yhteistyössä esikoululaisten ja heidän opettajiensa kanssa.
Prosessi osoittaa, että pelit voivat olla hyödyllinen väline toisen kielen oppimisessa kaksikielisessä esikouluympäristössä. Peli on myös hyödyllinen esikoulun opettajalle, joka voi käyttää peliä monin eri tavoin, esimerkiksi visuaalisena apuvälineenä opetuksessa.
Lautapeliä voi kehittää edelleen soveltumaan monille eri käyttäjäryhmille niin esi- kuin perusopetuksessakin. Se voi myös toimia prototyyppinä massatuotetulle lautapelille.