ANALYYSI JUUAN JÄÄMAAN MARKKINOINNISTA
Kantanen, Ninja (2016)
Kantanen, Ninja
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019801
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Juuan kunnan ja Eindhovenin teknillisen yliopiston vuonna 2016 järjestämän Jäämaa-hankkeen tapahtumamarkkinointia ja markkinointiviestintää. Opinnäytteen tarkoitus oli selvittää, kuinka Juuan Jäämaan markkinointisuunnitelma ja markkinointiviestinnän toteutus onnistuivat. Työn toimeksiantajana toimi kansainvälinen Rakennejää ry.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin nykyisen markkinointisuunnitelman mahdollisia ongelmakohtia ja tehdä ehdotuksia siitä, kuinka markkinointia olisi mahdollista kehittää nykyistä tehokkaammaksi. Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista ensimmäisessä käsitellään tapahtuman markkinointisuunnitelman sisältöä ja toisessa markkinointiviestintää. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka tapahtuman suunnittelu ja markkinointiviestintä onnistuivat. Tulosten perusteella on annettu mahdollisia kehittämisehdotuksia.
Tutkimus oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Sen tarkoituksena oli luoda Juuan kunnalle ja tapahtuman järjestäjille selkeä käsitys Jäämaan tapahtumamarkkinoinnin onnistumisesta sekä lisätä valmiuksia menestykselliseen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen tulevaisuudessa. Työstä ilmeni, kuinka tärkeässä osassa markkinoinnin huolellinen suunnittelu ja kohderyhmien määrittely on markkinointiviestinnän ja samalla koko tapahtuman onnistumisessa. Lisäksi tutkimuksesta selvisi, että markkinointisuunnitelmassa tulee keskittyä nykyistä yksityiskohtaisemmin jokaiseen tapahtumaprosessin vaiheeseen ja pohtia niitä tarkemmin kohderyhmän näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin nykyisen markkinointisuunnitelman mahdollisia ongelmakohtia ja tehdä ehdotuksia siitä, kuinka markkinointia olisi mahdollista kehittää nykyistä tehokkaammaksi. Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista ensimmäisessä käsitellään tapahtuman markkinointisuunnitelman sisältöä ja toisessa markkinointiviestintää. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka tapahtuman suunnittelu ja markkinointiviestintä onnistuivat. Tulosten perusteella on annettu mahdollisia kehittämisehdotuksia.
Tutkimus oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Sen tarkoituksena oli luoda Juuan kunnalle ja tapahtuman järjestäjille selkeä käsitys Jäämaan tapahtumamarkkinoinnin onnistumisesta sekä lisätä valmiuksia menestykselliseen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen tulevaisuudessa. Työstä ilmeni, kuinka tärkeässä osassa markkinoinnin huolellinen suunnittelu ja kohderyhmien määrittely on markkinointiviestinnän ja samalla koko tapahtuman onnistumisessa. Lisäksi tutkimuksesta selvisi, että markkinointisuunnitelmassa tulee keskittyä nykyistä yksityiskohtaisemmin jokaiseen tapahtumaprosessin vaiheeseen ja pohtia niitä tarkemmin kohderyhmän näkökulmasta.