Naishahmon luonti peliin
Kankaala, Millamaria (2016)
Kankaala, Millamaria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe sai alkunsa siitä ajatuksesta, että naishahmoja ei esiinny peleissä samalla tavalla pelin sankareina kuin mieshahmoja. Sitä kautta syveni kiinnostus naishahmojen yleiseen määrään peleissä ja heidän rooleihinsa.
Työn tavoite on käydä lävitse epäkohtia liittyen naispelaajiin ja heidän huomioimiseen pelejä tehtäessä. Työssä samalla havannoidaan mies- ja naishahmojen eroja peleissä.
Opinnäytteessä tutustutaan naispelihahmojen ongelmakohtiin ja mietitään vaihtoehtoja luoda naishahmoja peleihin teoriassa. Samalla työssä käydään läpi mahdollisia syitä naishahmojen vähyyteen peleissä.
Työssä mietitään keinoja luoda naishahmo teoriassa ja esitellään peliprojektiin tehty naishahmo. Tekstissä käsitellään työn aikana tehtyjä muutoksia hahmolle, syitä muutoksille, perusteluja päätöksille hahmon luontivaiheessa sekä kokemuksia työstä sen aikana ja jälkeen.
Työssä pohditaan lopuksi päätöksiä peliprojektin hahmon tekemisestä ja sitä, millaisia tulevaisuuden pelien naishahmot voivat olla, pelien vaikutusta tulevaisuudessa, ja mitä vaikutusta naishahmoilla on peleihin.
Työn tavoite on käydä lävitse epäkohtia liittyen naispelaajiin ja heidän huomioimiseen pelejä tehtäessä. Työssä samalla havannoidaan mies- ja naishahmojen eroja peleissä.
Opinnäytteessä tutustutaan naispelihahmojen ongelmakohtiin ja mietitään vaihtoehtoja luoda naishahmoja peleihin teoriassa. Samalla työssä käydään läpi mahdollisia syitä naishahmojen vähyyteen peleissä.
Työssä mietitään keinoja luoda naishahmo teoriassa ja esitellään peliprojektiin tehty naishahmo. Tekstissä käsitellään työn aikana tehtyjä muutoksia hahmolle, syitä muutoksille, perusteluja päätöksille hahmon luontivaiheessa sekä kokemuksia työstä sen aikana ja jälkeen.
Työssä pohditaan lopuksi päätöksiä peliprojektin hahmon tekemisestä ja sitä, millaisia tulevaisuuden pelien naishahmot voivat olla, pelien vaikutusta tulevaisuudessa, ja mitä vaikutusta naishahmoilla on peleihin.