Rahoitusinstrumentin käytön perehdytys vähittäiskaupassa
Saarinen, Juho (2016)
Saarinen, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on vähittäiskaupan alalla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan asiakasrahoitusmallin toimintaa ja myyntiprosessia. Tavoitteena oli tehostaa toimeksiantoyrityksen perehdytystä yrityksen strategian toteuttamiseksi.
Kehittämistehtäväksi sovittiin perehdytysoppaan laatiminen toimeksiantoyrityksen yhdelle toimipisteelle. Perehdytysopas luotiin toimeksiantoyrityksen esimiesten palautteen ja opinnäytetyön tutkimustuloksien perusteella. Opas on toimeksiantajan käytössä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui oppimista ja perehdyttämistä koskevista teorioista, joita käyttäen luotiin kehittämistehtävän perehdytysopas. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja perehdytysoppaan testaamista. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotta tutkimustieto olisi yksityiskohtaista ja Vähittäiskauppaa koskevaa.
Keskeisiä tutkimustuloksia olivat, että toimeksiantoyritys tarjoaa tietoa asiakasrahoituksen opettamiseen, mutta tieto ei välity tehokkaasti organisaation sisällä. Organisaation työntekijöille on muodostunut asiakasrahoituksesta negatiivinen mielikuva. Tämä voidaan poistaa perehdyttämisellä, millä on liiketaloudellista vaikutusta.
Tuloksia arvioidessa tulee ottaa huomioon, että tutkimustulokset ovat sidottuja tiettyyn aikaan ja paikkaan. Johtopäätös on, että toimeksiantoyrityksen tulisi standardisoida yrityksen työntekijöiden perehdytys asiakasrahoitukseen, jotta yritys voi täyttää asiakaslupauksensa. Perehdytys tulisi sisällyttää yrityksen koeaikaperehdytykseen ja yrityksen tulee seurata miten perehdytys toteutetaan toimipisteittäin. Opinnäytetyön perusteella toimeksiantajan yhdelle toimipisteelle laadittiin perehdyttämisopas, jonka käyttöä voidaan laajentaa muihin toimipisteisiin.
Kehittämistehtäväksi sovittiin perehdytysoppaan laatiminen toimeksiantoyrityksen yhdelle toimipisteelle. Perehdytysopas luotiin toimeksiantoyrityksen esimiesten palautteen ja opinnäytetyön tutkimustuloksien perusteella. Opas on toimeksiantajan käytössä.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui oppimista ja perehdyttämistä koskevista teorioista, joita käyttäen luotiin kehittämistehtävän perehdytysopas. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia ja perehdytysoppaan testaamista. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, jotta tutkimustieto olisi yksityiskohtaista ja Vähittäiskauppaa koskevaa.
Keskeisiä tutkimustuloksia olivat, että toimeksiantoyritys tarjoaa tietoa asiakasrahoituksen opettamiseen, mutta tieto ei välity tehokkaasti organisaation sisällä. Organisaation työntekijöille on muodostunut asiakasrahoituksesta negatiivinen mielikuva. Tämä voidaan poistaa perehdyttämisellä, millä on liiketaloudellista vaikutusta.
Tuloksia arvioidessa tulee ottaa huomioon, että tutkimustulokset ovat sidottuja tiettyyn aikaan ja paikkaan. Johtopäätös on, että toimeksiantoyrityksen tulisi standardisoida yrityksen työntekijöiden perehdytys asiakasrahoitukseen, jotta yritys voi täyttää asiakaslupauksensa. Perehdytys tulisi sisällyttää yrityksen koeaikaperehdytykseen ja yrityksen tulee seurata miten perehdytys toteutetaan toimipisteittäin. Opinnäytetyön perusteella toimeksiantajan yhdelle toimipisteelle laadittiin perehdyttämisopas, jonka käyttöä voidaan laajentaa muihin toimipisteisiin.