Luottoprosessin selkeyttäminen ja tarkentaminen
Penttinen, Mirka (2016)
Penttinen, Mirka
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritys X:n luottoprosessin selkeyttäminen ja tarkentaminen. Yritys X on vuonna 1988 perustettu autoalan yritys, joka toimi tutkimuksen toimeksiantajana. Työn tavoitteena on selvittää millaisella case-yrityksen osastojen välisellä tehtävänjaolla saadaan minimoitua prosessin painottuminen jälkikäteen tapahtuvaan perintään. Saatujen tutkimustulosten perusteella laadittiin kirjallinen luottopolitiikka yritys X:lle.
Teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta, joiden sisältö on lähtöisin aiheeseen liittyvistä kirjallisista sekä sähköisistä teoksista ja julkaisuista. Ensimmäinen osa käsittelee luotonhallintaa ja toisessa teorialuvussa perehdytään saatavien seurantaan sekä perintään. Nämä osat luovat perustan empirialle.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus oli case- eli tapaustutkimus, jotta tutkittavaa organisaatiota pystyttiin tutkimaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastattelua, joka suoritettiin toimeksiantajan tiloissa yksitellen yrityksen neljän eri osastovastaavan kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että yrityksen luottoprosessi kaipaa täsmennystä. Tutkimustulosten ja niiden pohjalta laaditun tiiviin kirjallisen luottopolitiikkaehdotuksen myötä saatiin tarkennettua ja selkeytettyä kohdeorganisaation osastojen eri luotonhallinnallisia rooleja, tehtäviä ja vastuualueita. Kirjallinen luottopolitiikka, joka on tarkoitettu kaikkien työntekijöiden ulottuville, yhdenmukaistaa yrityksen eri osastojen toimintaa tulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta osasta, joiden sisältö on lähtöisin aiheeseen liittyvistä kirjallisista sekä sähköisistä teoksista ja julkaisuista. Ensimmäinen osa käsittelee luotonhallintaa ja toisessa teorialuvussa perehdytään saatavien seurantaan sekä perintään. Nämä osat luovat perustan empirialle.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus oli case- eli tapaustutkimus, jotta tutkittavaa organisaatiota pystyttiin tutkimaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastattelua, joka suoritettiin toimeksiantajan tiloissa yksitellen yrityksen neljän eri osastovastaavan kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että yrityksen luottoprosessi kaipaa täsmennystä. Tutkimustulosten ja niiden pohjalta laaditun tiiviin kirjallisen luottopolitiikkaehdotuksen myötä saatiin tarkennettua ja selkeytettyä kohdeorganisaation osastojen eri luotonhallinnallisia rooleja, tehtäviä ja vastuualueita. Kirjallinen luottopolitiikka, joka on tarkoitettu kaikkien työntekijöiden ulottuville, yhdenmukaistaa yrityksen eri osastojen toimintaa tulevaisuudessa.