KIRJANPITOPALVELUPROSESSIN KEHITTÄMINEN PUOLUSTUSVOIMIEN PALVELUKESKUKSESSA JOENSUUSSA
Venäläinen, Henri (2016)
Venäläinen, Henri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320097
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Joensuuhun sijoitettuun Puolustusvoimien palvelukeskukseen. Palvelukeskuksen tarkoituksena on koordinoida ja järjestää sille määrättyjä puolustusvoimien yhteisiä tukipalveluja, joita ovat talous- ja matkapalvelut ja henkilöstöpalvelut. Palvelukeskuksen toiminta aloitettiin Joensuussa mittavan puolustusvoimauudistuksen yhteydessä, ja se on vakiinnuttanut toimintansa vuoden 2015 aikana. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tähän asti kehitettyä kirjanpitopalvelusektoria ja sen sisäisiä toimintoja sekä toimintatapoja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää edellytykset kirjanpitopalvelusektorin toimintojen ja toimintotapojen kehittämiselle. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kirjanpitosektorille saapuvien palvelupyyntöjen sisältöä, taloussihteerin toimintatapoja sekä sitä, kuinka käytössä olevat ohjelmat tukevat päivittäistä työskentelyä. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään suunnittelijan ja palveluesimiehen välisiä suhteita palveluprosessissa sekä sektorin sisäisen viestinnän merkitystä. Kirjallisuuden perusteella on pohjustettu laadun, prosessin ja viestinnän näkökulmasta.
Tutkimusten tulosten perusteella toiminnossa ei ole havaittavissa suuria puutteita. Kirjanpitopalvelusektorille saapuvien toimeksiantojen sisällössä on kuitenkin löydettävissä pieniä muutostarpeita. Toimeksiannot ovat pääsääntöisesti selkeitä, mutta jossain tapauksissa niiden tehtäväkuvaus on kirjoitettu epäselvästi. Yleisimmät puutteet liittyvät yksittäisiin tiliöintitekijöihin ja liitetiedostoihin. Taloussihteerit haluavat palveluesimiesten jakavan palvelupyynnöt sekä vastuulliset työtehtävät tasapuolisemmin. Lisäksi yhteisistä asioista tiedottamisen sekä ohjeistusten katsottiin olevan puutteellisia taloussihteerien näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kirjanpitosektorille saapuvien palvelupyyntöjen sisältöä, taloussihteerin toimintatapoja sekä sitä, kuinka käytössä olevat ohjelmat tukevat päivittäistä työskentelyä. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään suunnittelijan ja palveluesimiehen välisiä suhteita palveluprosessissa sekä sektorin sisäisen viestinnän merkitystä. Kirjallisuuden perusteella on pohjustettu laadun, prosessin ja viestinnän näkökulmasta.
Tutkimusten tulosten perusteella toiminnossa ei ole havaittavissa suuria puutteita. Kirjanpitopalvelusektorille saapuvien toimeksiantojen sisällössä on kuitenkin löydettävissä pieniä muutostarpeita. Toimeksiannot ovat pääsääntöisesti selkeitä, mutta jossain tapauksissa niiden tehtäväkuvaus on kirjoitettu epäselvästi. Yleisimmät puutteet liittyvät yksittäisiin tiliöintitekijöihin ja liitetiedostoihin. Taloussihteerit haluavat palveluesimiesten jakavan palvelupyynnöt sekä vastuulliset työtehtävät tasapuolisemmin. Lisäksi yhteisistä asioista tiedottamisen sekä ohjeistusten katsottiin olevan puutteellisia taloussihteerien näkökulmasta.