Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Creating a training game for Urban Search and Rescue

Tiira, Ville (2016)

 
Avaa tiedosto
Tiira_Ville.pdf (3.707Mt)
Lataukset: 


Tiira, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019808
Tiivistelmä
Nykymaailmassa, jossa yhä useampi asuu kaupungissa, tulee tärkeäksi, että ihmiset ovat valmistautuneita sekä luonnon, että ihmisen aiheuttamiin katastrofeihin. Urbaani pelastushenkilökunta on avainroolissa, esimerkiksi rakennuksen sortuessa, auttamalla löytämään ja evakuoimaan uhreja raunioista ja estämällä jatkosortumien tapahtumisen. Harjoittelu näitä tilanteita varten on tosin hyvin vaikeaa, sillä se vaatisi rakennuksen romahduttamisen, jotta harjoittelusta tulisi realistista, mikä on sekä kallista, että aikaa vievää. Tarjotakseen kustannustehoikkaan vaihtoehdon, tämä opinnäytetyö kuvaa urbaanille pelastuskunnalle suunnattua virtuaalisen koulutuspelin kehitystä.

Opinnäytetyö esittelee lyhyesti kansainvälisen INACHUS-projektin, johon Laurean ammattikorkeakoulu osallistuu. Projekti pyrkii parantamaan työkaluja ja tekniikoita urbaanin pelastushenkilökunnan käyttöön. Myös kohderyhmän taustaa ja pelien käyttämistä koulutustarkoituksiin kuvataan lyhyesti sekä työssä käytetty metodologia sekä työkalut esitellään.

Kehitysprosessi sisälsi paljon tutkimista ja kokeilua, sillä peli kehitettiin ominaisuus kerrallaan, hitaasti laajentuen ja parantaen sisältöä, missä inkrementaalinen elinkaari -metodologia todettiin parhaaksi vaihtoehdoksi. Tapaamisia INACHUS:n edustajien kanssa pidettiin viikoittain, mikä salli keskittymispisteen muuttamisen ajoittain, sekä antoi mahdollisuuden esitellä projektin senhetkistä tilannetta sekä seuraavien ominaisuuksien suunnittelun.

Opinnäytetyön lopputulos on virtuaalisen koulutuspelin prototyyppi, jossa käyttäjä voi tutkia romahtanutta rakennusta, sekä pelastaa uhreja. Työkalujen mahdollisuuksia ja rajoituksia tutkittiin, niiden soveltuvuuden arvioimiseksi. Koska peliä ei voitu viedä loppuun asti, jatkokehittämistä varten on annettu ehdotuksia, joita on kehittämisen aikana ajateltu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste