Some-kanavat tehokkaaseen käyttöön – Case StaffPoint Oy
Erol, Emilia (2016)
Erol, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919678
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan StaffPoint Oy:n työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä ja sitout-tamista yritykseen sosiaalisen median keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voiko sosiaa-lisen median välineillä sitouttaa StaffPointin vuokratyöntekijöitä vahvemmin yritykseen. Lisäksi sel-vitetään, mitkä asiat motivoivat vuokratyöntekijöitä käyttämään sosiaalista mediaa. Tutkimuksen kohderyhmä on StaffPointin vuokratyöntekijät.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on StaffPoint Oy. StaffPoint Oy on henkilöstöalan yritys, joka kuu-luu suomalaiseen StaffPoint-konserniin. Vuosittain StaffPoint työllistää yli 15 000 eri alojen osaa-jaa.
Tietoperustassa kuvataan sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, työntekijän sitouttamista yritykseen ja sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet ovat sosiaalinen media, sitouttaminen ja sisällöntuotanto.
Tutkimusmenetelminä on pääsääntöisesti käytetty kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetel-miä, mutta myös laadullisia menetelmiä on hyödynnetty. Tutkimus suoritettiin e-lomakkeella lä-hettämällä kysely 1000:lle StaffPoint Oy:n vuokratyöntekijälle kesäkuussa 2016. Kyselyn avulla haluttiin muun muassa saada selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia vuokratyöntekijät käyttä-vät, mitä niissä tekevät, millaista sisältöä niille haluavat ja kuinka paljon aikaa kanavilla käyttä-vät.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että StaffPointin vuokratyöntekijät ovat aktiivisia sosi-aalisen median käyttäjiä. Sosiaalisen median palveluiden avulla haluttiin pitää yhteyttä ystäviin ja perheenjäseniin, hakea työtä ja seurata itseä kiinnostavia keskusteluita, uutisia ja julkisuuden henkilöitä. Sosiaalisessa mediassa vietettiin päivittäin runsaasti aikaa ja StaffPointin vuokratyönteki-jät kaipaisivat työnantajaltaan aktiivisempaa otetta sosiaaliseen mediaan. Kyselyn tulosten perus-teella saatiin myös selville, että StaffPointin on hyödyllistä olla läsnä Facebookissa ja harkita työn-tekijöille jokin yhteydenottokanava sen kautta. Lisäksi pikaviestipalvelun, kuten WhatsAppin käyttö oli yleistä vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Kyselyn tuloksista selvisi myös, että työntekijät kai-paisivat enemmän tietoa StaffPointin erilaisista käytänteistä ja perehdytysmateriaalia sähköiseen muotoon, esimerkiksi internetsivuille tai yrityksen käyttämään toiminnanohjausjärjestelmään MyStaffiin.
Kehittämisehdotuksena tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella ehdotettiin, että StaffPoint harkitsisi vuokratyöntekijöille omaa intranettia esimerkiksi suljettuun Facebook ryhmään, päivittäisi internetsivujen usein kysytyt kysymykset koskemaan myös vuokratyöntekijöitä koskevia käytänteitä ja lisäisi MyStaffiin ladattavan version Tervetuloa Meille!- perehdytysmateriaalista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on StaffPoint Oy. StaffPoint Oy on henkilöstöalan yritys, joka kuu-luu suomalaiseen StaffPoint-konserniin. Vuosittain StaffPoint työllistää yli 15 000 eri alojen osaa-jaa.
Tietoperustassa kuvataan sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, työntekijän sitouttamista yritykseen ja sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Opinnäytetyön keskeisimmät käsitteet ovat sosiaalinen media, sitouttaminen ja sisällöntuotanto.
Tutkimusmenetelminä on pääsääntöisesti käytetty kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetel-miä, mutta myös laadullisia menetelmiä on hyödynnetty. Tutkimus suoritettiin e-lomakkeella lä-hettämällä kysely 1000:lle StaffPoint Oy:n vuokratyöntekijälle kesäkuussa 2016. Kyselyn avulla haluttiin muun muassa saada selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia vuokratyöntekijät käyttä-vät, mitä niissä tekevät, millaista sisältöä niille haluavat ja kuinka paljon aikaa kanavilla käyttä-vät.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville, että StaffPointin vuokratyöntekijät ovat aktiivisia sosi-aalisen median käyttäjiä. Sosiaalisen median palveluiden avulla haluttiin pitää yhteyttä ystäviin ja perheenjäseniin, hakea työtä ja seurata itseä kiinnostavia keskusteluita, uutisia ja julkisuuden henkilöitä. Sosiaalisessa mediassa vietettiin päivittäin runsaasti aikaa ja StaffPointin vuokratyönteki-jät kaipaisivat työnantajaltaan aktiivisempaa otetta sosiaaliseen mediaan. Kyselyn tulosten perus-teella saatiin myös selville, että StaffPointin on hyödyllistä olla läsnä Facebookissa ja harkita työn-tekijöille jokin yhteydenottokanava sen kautta. Lisäksi pikaviestipalvelun, kuten WhatsAppin käyttö oli yleistä vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Kyselyn tuloksista selvisi myös, että työntekijät kai-paisivat enemmän tietoa StaffPointin erilaisista käytänteistä ja perehdytysmateriaalia sähköiseen muotoon, esimerkiksi internetsivuille tai yrityksen käyttämään toiminnanohjausjärjestelmään MyStaffiin.
Kehittämisehdotuksena tietoperustan ja kyselytutkimuksen perusteella ehdotettiin, että StaffPoint harkitsisi vuokratyöntekijöille omaa intranettia esimerkiksi suljettuun Facebook ryhmään, päivittäisi internetsivujen usein kysytyt kysymykset koskemaan myös vuokratyöntekijöitä koskevia käytänteitä ja lisäisi MyStaffiin ladattavan version Tervetuloa Meille!- perehdytysmateriaalista.