Vanhempien kokemuksia päihdepalveluiden perheleiriltä
Vuori, Sari (2016)
Vuori, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten perheleiri tuki leirille osallistuneiden vanhempien päihteettömyyttä, vanhemmuutta ja mikä merkitys vertaistuella oli. Tavoitteena on tuottaa tietoa, jonka avulla perheleirit voivat tulevinakin vuosina olla osa perheille tarjottavaa päihdepalveluiden palvelutarjontaa. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää myös perheleiritoiminnan kehittämistyössä.
Leirille valittujen perheiden vanhemmalla tai vanhemmilla on ollut tai on, päihdeongelma. Perheiden valinta perheleirille liittyy työntekijöiden moniammatilliseen yhteistyöhön, sekä vanhemman arvioon omista voimavaroista. Perheleirin tarkoituksena on tarjota perheille yhteinen päihteetön ja mukava viikko, sisältäen yhdessä tekemistä ja olemista.
Vanhempien kokemuksista päihdepalveluiden järjestämistä perheleireistä, on vain vähän tutkimuksellista tietoa. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tuoda esiin opinnäytetyön kannalta merkityksellinen tietoperusta. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen tietoperusta muodostuu kuudesta osa-alueesta, jotka ovat perhe, päihdeongelma, päihdetyö, vanhemmuus, vertaistuki sekä osallisuus.
Opinnäyte on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla. Opinnäytetyön aineisto on kerätty kesällä 2016 eräässä Suomen leirikeskuksessa. Perheleirille osallistuneista vanhemmista, viisi suostui haastateltavaksi. Opinnäytetyön tulokset on jaettu aineiston analysoinnista syntyneiden teemojen mukaan: vanhemmuuden tukeminen, päihteettömyyden tukeminen, vertaistuki, leirin puitteet ja vanhempien muita ajatuksia. Tuloksissa oli paljon yhteneväisiä tekijöitä käyttämäni tietoperustan kanssa.
Perheleirin toiminnassa koettiin tärkeäksi yhdessä tekeminen ja oleminen lasten kanssa. Vanhemmat kokivat saaneensa leiriltä myös tukea vanhemmuuteensa ja päihteettömyyteensä. Tukea he kokivat saaneensa eniten toisilta vanhemmilta. Vertaistuki mahdollistaa yhteneväisten kokemusten jakamisen muiden vanhempien ja lasten välillä. Ohjaajien tuki ja läsnä oleminen koettiin kuitenkin tärkeänä, heidän kanssaan oli mahdollista keskustella ja heiltä sai palautetta.
Leirille valittujen perheiden vanhemmalla tai vanhemmilla on ollut tai on, päihdeongelma. Perheiden valinta perheleirille liittyy työntekijöiden moniammatilliseen yhteistyöhön, sekä vanhemman arvioon omista voimavaroista. Perheleirin tarkoituksena on tarjota perheille yhteinen päihteetön ja mukava viikko, sisältäen yhdessä tekemistä ja olemista.
Vanhempien kokemuksista päihdepalveluiden järjestämistä perheleireistä, on vain vähän tutkimuksellista tietoa. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tuoda esiin opinnäytetyön kannalta merkityksellinen tietoperusta. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen tietoperusta muodostuu kuudesta osa-alueesta, jotka ovat perhe, päihdeongelma, päihdetyö, vanhemmuus, vertaistuki sekä osallisuus.
Opinnäyte on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla. Opinnäytetyön aineisto on kerätty kesällä 2016 eräässä Suomen leirikeskuksessa. Perheleirille osallistuneista vanhemmista, viisi suostui haastateltavaksi. Opinnäytetyön tulokset on jaettu aineiston analysoinnista syntyneiden teemojen mukaan: vanhemmuuden tukeminen, päihteettömyyden tukeminen, vertaistuki, leirin puitteet ja vanhempien muita ajatuksia. Tuloksissa oli paljon yhteneväisiä tekijöitä käyttämäni tietoperustan kanssa.
Perheleirin toiminnassa koettiin tärkeäksi yhdessä tekeminen ja oleminen lasten kanssa. Vanhemmat kokivat saaneensa leiriltä myös tukea vanhemmuuteensa ja päihteettömyyteensä. Tukea he kokivat saaneensa eniten toisilta vanhemmilta. Vertaistuki mahdollistaa yhteneväisten kokemusten jakamisen muiden vanhempien ja lasten välillä. Ohjaajien tuki ja läsnä oleminen koettiin kuitenkin tärkeänä, heidän kanssaan oli mahdollista keskustella ja heiltä sai palautetta.