Ilion Space Age -brändin arvopohjainen kaupallistamisen strategia
Nyberg, Esa (2016)
Nyberg, Esa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii yritys Markkinointikonsultti E&M Esa Nyberg. Työn tavoitteena on selvittää arvoihin pohjautuvaa kaupallistamisen strategiaa. Toimeksiantaja tahtoo löytää uuden yrityksen brändistrategiaa tukemaan tietyn toimivan arvojen listan, joka soveltuu Ilion Space Age -brändin tuotteistamiseen. Kyseinen brändi syntyy fiktiivisen, vielä toistaiseksi julkaisemattoman teoksen ja Esa Nybergin kirjoittaman tarinan hahmojen varaan. Teos on nimeltään Ilion Space Age. Brändissä hyödynnetään teoksessa esiintyviä asioita ja erityisesti tarinan synnyttämiä kuvitteellisia hahmoja. Teokseen liittyvien tekijänoikeuksien lisäksi uuden yrityksen kilpailuetujen puolustamista ja nimen suojaamista varten on haettu kaksi tavaramerkkiä, jotka ovat Ilion Space Age ja Adleonis* Ilios* Space Age. Niitä voidaan käyttää tuotteistamiseen ja lisensoinnin mahdollistavaan liiketoimintaan. Näin ollen tutkimuksessa perehdytään oheistuotteistamiseen. Kaupallistamisen strategiaa tarkastellaan erityisesti tuotelisensioinnin näkökulmasta, mutta arvopohjaisesti. Myös aiheeseen läheisesti linkittyvää tuotesijoittelua käsitellään omassa osiossaan. Tutkimusmenetelmänä on hyödynnetty kirjallisuustutkimusta, jossa voidaan hyödyntää laadullista eli kvalitatiivista aineiston analyysia. Teoriaosuudessa selvitellään kaupallistamisen strategiaa brändin luomisessa, brändin johtamisessa, lisensioinnissa sekä tuotesijoittelussa. Laadullisen tutkimuksen avulla pyritään löytämään Ilion Space Agen kaupallistamisen strategialle suuntaviivat. Koska strategia on julkinen, niin sillä tullee olemaan vaikutusta brändin tulevaisuudessa herättämiin mielikuviin, brändipääomaan sekä uuden yritystoiminnan strategisiin valintoihin. Toimeksiantaja tahtoo hyödyntää brand matching -käsitettä oheistuotemarkkinoinnissa. Toimeksiantaja uskoo arvoilla olevan liiketaloudellista merkitystä, ja arvovalinnat toivotaan löytyvän tutkimuksen avulla.
Ilion Space Age -brändillä ei ole vielä liiketoiminnan strategiaa ohjaavaa tekijää eli brändi-identiteettiä ja toimivaa brändi-identiteettiä on vaikea rakentaa ilman arvoperustaa. Tarinaa voidaan tutkia ja koettaa löytää sekä selvittää laadullisen tutkimuksen keinoin brändille arvoperusta. Brändi-identiteetin arvoja voidaan hyödyntää yritysstrategian apuna ja brändin rakentamisessa. Erityisesti tutkimuksesta toivotaan löydettävän vastausta viihdeteollisuuden arvoista. Löydettyjä arvoja voidaan vertailla. Tutkimukselta toivotaan vastausta keiden kanssa Ilion Space Age -brändin ikään kuin persoonallisuus, eli brändi-identiteetti arvoineen sopisi parhaiten yhteen tukemaan toinen toisensa brändiarvoa. Tämän vuosikymmenen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa erityisen tärkeä rooli on sosiaalisella medialla. Ilion Space Age -brändin kaupallistaminen tukeutuu brändistrategian hyödyntämiseen. Uusi yritys tavoittelee vahvaa ja uskottavaa brändi-identiteettiä, jonka arvoperustan toivotaan auttavan interaktiivista vuorovaikutusta kuluttajayhteisöjen kanssa. Uuden arvoperustan toivotaan vahvistavan brändiä. Kirjallisuustutkimusten tulokset osoittavat kaksitoista perusarvoa, jotka sisältyvät Ilion Space Age -teokseen. Tämän arvoperustan arvoja ovat: Luonnonsuojelu, monikulttuurisuus, tasa-arvo, lapset, vapaus, luovuus, ilo, kohtuus, onni, yrittäjähenki, laki sekä vastuu. Tutkimus tutki lähialueen viihdeteollisuuden arvoja ja löysi niistä yhteensopivuutta, joissa brändien arvot tukevat toisiaan ja tutkittujen yritysten joukosta löytyi myös brand match -tapaus, jolloin arvoperustat ovat yhtenevät. Tutkimuksen johtopäätöksen mukaan laadullinen verkkobrändien tutkiminen on tehokas ja lahjomaton menetelmä, joka löytää totuuden. Löydetyt arvoperustat määrittelyineen ovat uskottavia ja totuuden mukaisia.
Ilion Space Age -brändillä ei ole vielä liiketoiminnan strategiaa ohjaavaa tekijää eli brändi-identiteettiä ja toimivaa brändi-identiteettiä on vaikea rakentaa ilman arvoperustaa. Tarinaa voidaan tutkia ja koettaa löytää sekä selvittää laadullisen tutkimuksen keinoin brändille arvoperusta. Brändi-identiteetin arvoja voidaan hyödyntää yritysstrategian apuna ja brändin rakentamisessa. Erityisesti tutkimuksesta toivotaan löydettävän vastausta viihdeteollisuuden arvoista. Löydettyjä arvoja voidaan vertailla. Tutkimukselta toivotaan vastausta keiden kanssa Ilion Space Age -brändin ikään kuin persoonallisuus, eli brändi-identiteetti arvoineen sopisi parhaiten yhteen tukemaan toinen toisensa brändiarvoa. Tämän vuosikymmenen markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa erityisen tärkeä rooli on sosiaalisella medialla. Ilion Space Age -brändin kaupallistaminen tukeutuu brändistrategian hyödyntämiseen. Uusi yritys tavoittelee vahvaa ja uskottavaa brändi-identiteettiä, jonka arvoperustan toivotaan auttavan interaktiivista vuorovaikutusta kuluttajayhteisöjen kanssa. Uuden arvoperustan toivotaan vahvistavan brändiä. Kirjallisuustutkimusten tulokset osoittavat kaksitoista perusarvoa, jotka sisältyvät Ilion Space Age -teokseen. Tämän arvoperustan arvoja ovat: Luonnonsuojelu, monikulttuurisuus, tasa-arvo, lapset, vapaus, luovuus, ilo, kohtuus, onni, yrittäjähenki, laki sekä vastuu. Tutkimus tutki lähialueen viihdeteollisuuden arvoja ja löysi niistä yhteensopivuutta, joissa brändien arvot tukevat toisiaan ja tutkittujen yritysten joukosta löytyi myös brand match -tapaus, jolloin arvoperustat ovat yhtenevät. Tutkimuksen johtopäätöksen mukaan laadullinen verkkobrändien tutkiminen on tehokas ja lahjomaton menetelmä, joka löytää totuuden. Löydetyt arvoperustat määrittelyineen ovat uskottavia ja totuuden mukaisia.