Pienyrittäjän markkinointiviestintäsuunnitelma
Luoma, Anu (2016)
Luoma, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320221
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimiva ja käytännönläheinen markkinointiviestinnän suunnitelma ompelimoalan aloittelevalle pienyrittäjälle, joka ei ole aiemmin toteuttanut suunnitelmallista markkinointiviestintää. Tutkimuksessa selvitettiin pienyrityksen kannalta toimivia markkinointiviestinnän keinoja yrityksen tunnettuuden kasvattamiseksi. Toimeksiantaja on helsinkiläinen korjausompelija ja mallipukinevalmistaja, joka on perustamassa Pohjois-Helsinkiin valmisvaatteiden muokkaukseen ja korjausompelimopalveluihin keskittyvää yritystä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään markkinointiviestintään, josta keskitytään erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin sekä sisältöstrategioihin. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sekä esitelty markkinointiviestinnän suunnitteluun käytetty SOSTAC-malli, jota hyödyntäen tämän opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelma on tuotettu.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimus- ja kehittämismenetelminä teemahaastattelua, Business Model Canvasia sekä havainnointia netscoutingin avulla. Yrittäjän teemahaastattelun sekä Business Model Canvasin avulla selvitettiin perustettavan yrityksen nykytilaa ja markkinointiviestinnän tavoitteita. Netscouting-havainnoinnilla kartoitettiin kilpailijoiden käyttämiä markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia sekä niiden toimivuutta. Saatuja tuloksia verrattiin ja heijastettiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen vertailun pohjalta tehtiin opinnäytetyön tuotoksena markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla uuden yrityksen tunnettuutta voidaan kasvattaa. Suunnitelmassa keskeisimmiksi asioiksi nousi näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja yhteisöpalveluissa sekä hakukonemarkkinointiin panostaminen. Markkinointiviestintäsuunnitelman pohjalta yrittäjän on mahdollista käynnistää tulevan yrityksensä markkinointiviestinnän toteuttaminen ja kasvattaa yrityksensä tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään markkinointiviestintään, josta keskitytään erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin sekä sisältöstrategioihin. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty asiakaslähtöistä markkinointiviestintää sekä esitelty markkinointiviestinnän suunnitteluun käytetty SOSTAC-malli, jota hyödyntäen tämän opinnäytetyön markkinointiviestintäsuunnitelma on tuotettu.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimus- ja kehittämismenetelminä teemahaastattelua, Business Model Canvasia sekä havainnointia netscoutingin avulla. Yrittäjän teemahaastattelun sekä Business Model Canvasin avulla selvitettiin perustettavan yrityksen nykytilaa ja markkinointiviestinnän tavoitteita. Netscouting-havainnoinnilla kartoitettiin kilpailijoiden käyttämiä markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia sekä niiden toimivuutta. Saatuja tuloksia verrattiin ja heijastettiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustulosten ja teoreettisen viitekehyksen vertailun pohjalta tehtiin opinnäytetyön tuotoksena markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla uuden yrityksen tunnettuutta voidaan kasvattaa. Suunnitelmassa keskeisimmiksi asioiksi nousi näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja yhteisöpalveluissa sekä hakukonemarkkinointiin panostaminen. Markkinointiviestintäsuunnitelman pohjalta yrittäjän on mahdollista käynnistää tulevan yrityksensä markkinointiviestinnän toteuttaminen ja kasvattaa yrityksensä tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.