Kulttuuritietoisuuden lisääminen Äkkiväärän päiväkodissa
Lempessalmi, Saara; Seppälä, Lotta (2016)
Lempessalmi, Saara
Seppälä, Lotta
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016

Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Äkkiväärän päiväkodin monikulttuurisuuskasvatusta. Toiminnallisen opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi materiaalivihko, joka tukee Äkkiväärän päiväkodin varhaiskasvattajien monikulttuurisuusosaamista. Materiaalivihkon avulla varhaiskasvattajat voivat tutustua yhdessä lasten kanssa eri kulttuureihin sekä käydä läpi ihmisten moninaisuutta. Tarve materiaalivihkoon nousi päiväkodilta, koska päiväkodissa on lapsia eri kulttuureista ja kulttuureihin tutustuminen oli jäänyt vähäiselle huomiolle.
Materiaalivihko toteutettiin yhdessä Äkkiväärän päiväkodin Tarutossut -ryhmän lasten ja varhaiskasvattajien kanssa. Materiaalivihkon alussa on teoriaa siitä, mitä on monikulttuurisuuskasvatus varhaiskasvatuksessa. Materiaalivihko sisältää myös erilaisia harjoituksia, harjoituskokonaisuuksia ja kirjavinkkejä kasvattajalle liittyen kulttuurien ja ihmisten moninaisuuteen. Testasimme harjoituskoko-naisuuksia 4–6-vuotiaista lapsista koostuvan pienryhmän kanssa. Keskeisenä menetelmänä opinnäytetyössämme oli elämyspedagogiikka. Päiväkodissa testatut harjoituskokonaisuudet olivat luonteeltaan elämyspedagogisia, joita päiväkodin varhaiskasvattajat testasivat lasten kanssa.
Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää siten, että tutkitaan, onko materiaalivihko ollut hyödyllinen päiväkodin arjessa. Harjoituskokonaisuuksia voisi kehittää tekemällä tuokioista laajempia kokonaisuuksia, kuten teemapäiviä tai -viikkoja. Myös lasten vanhempia voisi osallistaa enemmän eri kulttuurien moninaisuuksien kohtaamisissa.
Materiaalivihko toteutettiin yhdessä Äkkiväärän päiväkodin Tarutossut -ryhmän lasten ja varhaiskasvattajien kanssa. Materiaalivihkon alussa on teoriaa siitä, mitä on monikulttuurisuuskasvatus varhaiskasvatuksessa. Materiaalivihko sisältää myös erilaisia harjoituksia, harjoituskokonaisuuksia ja kirjavinkkejä kasvattajalle liittyen kulttuurien ja ihmisten moninaisuuteen. Testasimme harjoituskoko-naisuuksia 4–6-vuotiaista lapsista koostuvan pienryhmän kanssa. Keskeisenä menetelmänä opinnäytetyössämme oli elämyspedagogiikka. Päiväkodissa testatut harjoituskokonaisuudet olivat luonteeltaan elämyspedagogisia, joita päiväkodin varhaiskasvattajat testasivat lasten kanssa.
Opinnäytetyötä voisi jatkossa kehittää siten, että tutkitaan, onko materiaalivihko ollut hyödyllinen päiväkodin arjessa. Harjoituskokonaisuuksia voisi kehittää tekemällä tuokioista laajempia kokonaisuuksia, kuten teemapäiviä tai -viikkoja. Myös lasten vanhempia voisi osallistaa enemmän eri kulttuurien moninaisuuksien kohtaamisissa.