Taloushallinnon opetuksen kehittäminen työelämän sähköistyessä
Niinistö, Kristiina; Fagerström, Katarina (2016)
Niinistö, Kristiina
Fagerström, Katarina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320240
Tiivistelmä
Sähköiset järjestelmät ovat isossa roolissa nykypäivän taloushallinnon toiminnoissa. Huomasimme tämän työskennellessämme itse taloushallinnon alalla. Useat työnantajat toivovat työnhakijan osaavan jo käyttää joitakin taloushallinnon sähköisiä järjestelmiä, minkä takia niitä tulisi käyttää enemmän opetuksessa. Uskomme, että ammattikorkeakouluilla on kehitettävää sähköisten järjestelmien hyödyntämisessä taloushallinnon opetuksessa. Keskitymme tässä opinnäytetyössä Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon ja rahoituksen suuntautumisalan kehittämiseen liiketalouden koulutusohjelmassa.
Lähdimme selvittämään, vastaako Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetus nykypäivän työelämän osaamisvaatimuksia. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää vaihtoehtoisia tapoja kehittää opetusta enemmän tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita vastaaviksi. Sähköistyminen on lisääntynyt 2000-luvulla työelämässä merkittävästi. Työelämän osaamisvaatimukset ovat muuttuneet. Taloushallinnon alalla työtehtävät ovat kehittyneet monipuolisemmiksi ja saaneet uusia ulottuvuuksia. Työtehtävillä ei ole enää selviä rajoja, vaan sähköistymisen myötä taloushallinnon asiantuntijoilta vaaditaan enemmän esimerkiksi konsultointia.
Pohjustamme opinnäytetyötämme teoreettisessa viitekehyksessä kertomalla taloushallinnosta ja sen sähköistymisestä sekä sähköistymisen vaikutuksista työtehtäviin. Koska tarkoituksenamme on kehittää opetusta, huomioimme viitekehyksessä myös ammatillisen kasvatuksen ammattikorkeakoulussa. Avaamme opinnäytetyössämme Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon kurssivalikoimaa käyttämällä esimerkkinä Leppävaaran kampuksen kurssitarjontaa. Selvitämme, miten kurssien osaamistavoitteet kohtaa työelämän osaamisvaatimukset. Nostamme esiin myös juridisen näkökulman koskien ammattikorkeakoulun toimintaa.
Tutkimuksellinen osio koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen, sillä uskoimme saavamme siihen kattavasti vastauksia. Kyselyn tavoitteena oli kerätä materiaalia taloushallinnon opetuksen hyvistä sekä huonoista puolista pitäen mielessä sähköisten järjestelmien näkökulman. Erityisesti tarkastelemme tilannetta opiskelijan siirtyessä koulunpenkiltä työelämään. Valitsimme tutkimuksen toiseksi vaiheeksi kvalitatiivisen 6-3-5-brainwriting-ideointimenetelmän. Ideointityöpajaan osallistui neljä Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon ja rahoituksen lehtoria. 6-3-5-brainwriting-tekniikan tarkoituksena on kehittää paljon ideoita lyhyessä ajassa. Työpajan tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita kyselytutkimuksen tuloksiin.
Opiskelijat kokevat, että taloushallinnon sähköisten järjestelmien sisäistäminen työelämään siirryttäessä ei ole haasteellista. Toisaalta opiskelijat kuitenkin toivovat, että opetuksessa käytettäisiin enemmän erilaisia taloushallinnon sähköisiä järjestelmiä. Lisäksi opetukseen haluttaisiin lisätä enemmän käytännönläheisiä harjoitteita. Lehtorit ovat opiskelijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että sähköisiä järjestelmiä tulisi lisätä opetukseen. Lehtoreiden kehitysideoissa korostui myös yritysyhteistyö. Tutkimuksen tuotoksena muodostui kehittämisideoita taloushallinnon opetukseen ammattikorkeakouluissa.
Lähdimme selvittämään, vastaako Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetus nykypäivän työelämän osaamisvaatimuksia. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää vaihtoehtoisia tapoja kehittää opetusta enemmän tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita vastaaviksi. Sähköistyminen on lisääntynyt 2000-luvulla työelämässä merkittävästi. Työelämän osaamisvaatimukset ovat muuttuneet. Taloushallinnon alalla työtehtävät ovat kehittyneet monipuolisemmiksi ja saaneet uusia ulottuvuuksia. Työtehtävillä ei ole enää selviä rajoja, vaan sähköistymisen myötä taloushallinnon asiantuntijoilta vaaditaan enemmän esimerkiksi konsultointia.
Pohjustamme opinnäytetyötämme teoreettisessa viitekehyksessä kertomalla taloushallinnosta ja sen sähköistymisestä sekä sähköistymisen vaikutuksista työtehtäviin. Koska tarkoituksenamme on kehittää opetusta, huomioimme viitekehyksessä myös ammatillisen kasvatuksen ammattikorkeakoulussa. Avaamme opinnäytetyössämme Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon kurssivalikoimaa käyttämällä esimerkkinä Leppävaaran kampuksen kurssitarjontaa. Selvitämme, miten kurssien osaamistavoitteet kohtaa työelämän osaamisvaatimukset. Nostamme esiin myös juridisen näkökulman koskien ammattikorkeakoulun toimintaa.
Tutkimuksellinen osio koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvantitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi valitsimme kyselytutkimuksen, sillä uskoimme saavamme siihen kattavasti vastauksia. Kyselyn tavoitteena oli kerätä materiaalia taloushallinnon opetuksen hyvistä sekä huonoista puolista pitäen mielessä sähköisten järjestelmien näkökulman. Erityisesti tarkastelemme tilannetta opiskelijan siirtyessä koulunpenkiltä työelämään. Valitsimme tutkimuksen toiseksi vaiheeksi kvalitatiivisen 6-3-5-brainwriting-ideointimenetelmän. Ideointityöpajaan osallistui neljä Laurea-ammattikorkeakoulun taloushallinnon ja rahoituksen lehtoria. 6-3-5-brainwriting-tekniikan tarkoituksena on kehittää paljon ideoita lyhyessä ajassa. Työpajan tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita kyselytutkimuksen tuloksiin.
Opiskelijat kokevat, että taloushallinnon sähköisten järjestelmien sisäistäminen työelämään siirryttäessä ei ole haasteellista. Toisaalta opiskelijat kuitenkin toivovat, että opetuksessa käytettäisiin enemmän erilaisia taloushallinnon sähköisiä järjestelmiä. Lisäksi opetukseen haluttaisiin lisätä enemmän käytännönläheisiä harjoitteita. Lehtorit ovat opiskelijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että sähköisiä järjestelmiä tulisi lisätä opetukseen. Lehtoreiden kehitysideoissa korostui myös yritysyhteistyö. Tutkimuksen tuotoksena muodostui kehittämisideoita taloushallinnon opetukseen ammattikorkeakouluissa.