Maailma kylässä 2016 -festivaalin näytteilleasettajatutkimus
Myllymäki, Sanna (2016)
Myllymäki, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Maailma kylässä 2016 -festivaalin näytteilleasettajatutkimus. Tutkimus oli määrällinen tutkimus ja sen pääkohtina oli miksi näytteilleasettajat osallistuvat festivaalille, miten he arvioivat sen onnistumista ja miten he kehittäisivät sitä seuraavana vuonna. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, kuinka onnistuneeksi näytteilleasettajat kokevat tapahtuman järjestelyiden olleen. Tavoitteena oli myös tehdä kehittämisehdotuksia vastausten perusteella.
Näytteilleasettajatutkimuksen toimeksiantajana oli Kepa Ry, joka on Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä. Kepa ry toimii yli kolmensadan kansalaisjärjestön kattojärjestönä sekä globaalien kehityskysymysten asiantuntijajärjestönä. Maailma kylässä 2016 -festivaali järjestettiin 28.5–29.5.2016 Rautatientorin ja Kaisaniemen puiston alueella. Se on yksi Suomen suurimmista kulttuuritapahtumista ja se kerää vuosittain kymmeniä tuhansia kävijöitä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tapahtuman järjestäminen sekä kyselyn tekeminen ja toteuttaminen. Tapahtuman järjestämistä käsiteltiin lähinnä suuren yleisötapahtuman järjestämisen näkökulmasta. Kyselyn tekemistä ja toteuttamista käsiteltiin lähinnä kyselylomakkeen teon sekä määrällisen tutkimuksen näkökulmasta.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin siten, että kaikille näytteilleasettajille jaettiin paikan päällä ensimmäisenä festivaalipäivänä kyselylomake. Kysely oli sekä suomeksi että englanniksi. Toisena festivaalipäivänä kyselylomakkeet noudettiin näytteilleasettajilta. Lomake oli myös mahdollista palauttaa infopisteelle tai Kepan toimistolle postitse. Festivaalin jälkeen kaikille näytteilleasettajille lähetettiin sähköpostilla linkki e-lomakkeeseen, jos jotkut eivät kerinneet festivaalin aikana täyttää lomaketta. Näytteilleasettajia oli yhteensä 391 kpl ja vastauksia saatiin 314 kpl. Vastausprosentti oli 80.
Vastauksia saatiin hyvin. Toimeksiantajan toiveen mukaan tuloksia on verrattu Kepan jäsenjärjestöjen sekä muiden organisaatioiden kesken. Tuloksia on myös verrattu kahden edellisen vuoden tuloksiin, niiltä osin kuin se on ollut mahdollista. Tulosten perusteella on tehty kehittämisehdotuksia sekä pohdittu miksi jossain tuloksissa on ollut nousua tai laskua edellisiin vuosiin verrattuna.
Tuloksista voidaan päätellä, että tyypillinen festivaalille osallistuva näytteilleasettaja on Kepan jäsenjärjestö, joka on osallistunut festivaaleille useampana vuonna. Kepan jäsenjärjestöt ja muut näytteilleasettajat pitävät tapahtumaa hyvänä foorumina muun muassa kampanjointiin, verkostoitumiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä festivaalin järjestelyihin. Kokonaisuudessaan näytteilleasettajien tyytyväisyydessä festivaaleihin oli hiukan laskua kahteen edelliseen vuoteen verrattuna.
Kehittämisehdotuksina voidaan mainita näytteilleasettajien avoimeen kysymykseen vastaamia kommentteja. Suurin osa kommenteista koski musiikkitarjontaa. Monet vastaajista haluaisivat festivaaleille kansainvälisiä ja tunnetumpia esiintyjiä. Monen mielestä musiikki oli liian nuorekasta, joten enemmän musiikkitarjontaa kaikenikäisille. Myös musiikin volyymi sai kritiikkiä, monen mielestä se oli liian kovalla.
Näytteilleasettajatutkimuksen toimeksiantajana oli Kepa Ry, joka on Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä. Kepa ry toimii yli kolmensadan kansalaisjärjestön kattojärjestönä sekä globaalien kehityskysymysten asiantuntijajärjestönä. Maailma kylässä 2016 -festivaali järjestettiin 28.5–29.5.2016 Rautatientorin ja Kaisaniemen puiston alueella. Se on yksi Suomen suurimmista kulttuuritapahtumista ja se kerää vuosittain kymmeniä tuhansia kävijöitä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tapahtuman järjestäminen sekä kyselyn tekeminen ja toteuttaminen. Tapahtuman järjestämistä käsiteltiin lähinnä suuren yleisötapahtuman järjestämisen näkökulmasta. Kyselyn tekemistä ja toteuttamista käsiteltiin lähinnä kyselylomakkeen teon sekä määrällisen tutkimuksen näkökulmasta.
Näytteilleasettajatutkimus toteutettiin siten, että kaikille näytteilleasettajille jaettiin paikan päällä ensimmäisenä festivaalipäivänä kyselylomake. Kysely oli sekä suomeksi että englanniksi. Toisena festivaalipäivänä kyselylomakkeet noudettiin näytteilleasettajilta. Lomake oli myös mahdollista palauttaa infopisteelle tai Kepan toimistolle postitse. Festivaalin jälkeen kaikille näytteilleasettajille lähetettiin sähköpostilla linkki e-lomakkeeseen, jos jotkut eivät kerinneet festivaalin aikana täyttää lomaketta. Näytteilleasettajia oli yhteensä 391 kpl ja vastauksia saatiin 314 kpl. Vastausprosentti oli 80.
Vastauksia saatiin hyvin. Toimeksiantajan toiveen mukaan tuloksia on verrattu Kepan jäsenjärjestöjen sekä muiden organisaatioiden kesken. Tuloksia on myös verrattu kahden edellisen vuoden tuloksiin, niiltä osin kuin se on ollut mahdollista. Tulosten perusteella on tehty kehittämisehdotuksia sekä pohdittu miksi jossain tuloksissa on ollut nousua tai laskua edellisiin vuosiin verrattuna.
Tuloksista voidaan päätellä, että tyypillinen festivaalille osallistuva näytteilleasettaja on Kepan jäsenjärjestö, joka on osallistunut festivaaleille useampana vuonna. Kepan jäsenjärjestöt ja muut näytteilleasettajat pitävät tapahtumaa hyvänä foorumina muun muassa kampanjointiin, verkostoitumiseen ja tunnettuuden lisäämiseen. Näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä festivaalin järjestelyihin. Kokonaisuudessaan näytteilleasettajien tyytyväisyydessä festivaaleihin oli hiukan laskua kahteen edelliseen vuoteen verrattuna.
Kehittämisehdotuksina voidaan mainita näytteilleasettajien avoimeen kysymykseen vastaamia kommentteja. Suurin osa kommenteista koski musiikkitarjontaa. Monet vastaajista haluaisivat festivaaleille kansainvälisiä ja tunnetumpia esiintyjiä. Monen mielestä musiikki oli liian nuorekasta, joten enemmän musiikkitarjontaa kaikenikäisille. Myös musiikin volyymi sai kritiikkiä, monen mielestä se oli liian kovalla.