Texturing & sculpting in 3d
Nygård, Jan-Erik (2008)
Nygård, Jan-Erik
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Koska kolmiulotteinen grafiikka on varsinaisen laaja aihe, olen tässä projektissa halunnut keskittyä aiheen teksturointiin ja visuaaliseen veistämiseen. Käyn koko prosessin läpi, koska semmoisenaan kolmiulotteinen veistäminen ei mielestäni täytä minkään näköistä tarkoitusta, eikä varsinaista kuvamateriaalia edes ole mahdollista tuottaa ilman muita kolmiulotteisen grafiikan osa-alueita. Tämän projektin päämääränä on ollut tutkia kolmiulotteisen grafiikan käyttöä mallintamistöissä (mikä ei sinänsä ole sidottu mihinkään tiettyyn resoluutiomalliin) sekä soveltaa teoriat käytännössä ja siten myös todistaa ne kelpoisiksi menetelmiksi. Menetelmien tutkimisen tarkoitus oli myös kytkeä Pixologicin Zbrushia kolmiulotteisen grafiikan tuotantoketjuun. Projektissani törmäsin moniin suorastaan teknisiin rajoituksiin ja ongelmiin, jotka olen myös ratkaissut matkan varrella. Tämän työn päämääräiset menetelmät ovat siis teksturointia ja pinnankäsittelyä tai veistämistä Pixologic Zbrushin avulla yhdessä Autodesk Mayan ja Adobe Photoshopin kanssa. Mayalla kehitin kaikki uuden mallin varsinaiset alkuvaiheet ja palasin siihen muodostamaan kehittyneempää mallia käytettyäni Zbrushin veistämiseen. Tietyllä tavalla tarvitaan aina Photoshopia välivaiheohjelmana projektin toteuttamiseksi. Haluan ensimmäisenä kiittää Jussi Kemppaista opettajana todella tarkasta ja hyvästä mallinnusmenetelmästä. Sen lisäksi haluan myös kiittää David Giraudia ulkoisena lähteenä hänen valtavasta tiedostaan Zbrushin tuotantomenetelmistä, jotka hän on jakanut Zbrushcentralin foorumeilla (http://www.zbrushcentral.com). Olin positiivisesti yllättynyt tämän työn lopputuloksista koska tuli tietooni että samankaltaiset menetelmät ovat käytössä myös isoissa tuotantoketjuissa. Tämä projekti on ratkaissut lähinnä kaikki kysymykset, jotka minulla oli koskien tätä aihetta ja mielestäni sen takia projektini tuntuu onnistuneelta.".