Aloittelevan Graafikon Opas
Kosunen, Heli (2016)
Kosunen, Heli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520600
Tiivistelmä
Nuoria tekijöitä tulee pelialalle yhä enemmän töihin ja heidän on hankala erottua lukuisien hakijoiden joukosta. Tavallisesti nuorilla ja aloittelevilla artisteilla ei ole paljoakaan kokemusta työelämästä. Tämä opinnäytetyö käsittelee, mitä mahdollisia ongelmia aloitteleva graafikko kohtaa pelialalle tullessaan ja miten mahdollisesti hän voisi välttää eteen tulevia ongelmia. Perehdyn opinnäytetyössäni siihen, miten graafikko voi parantaa mahdollisuuksia tulla huomatuksi pelialalla hakeutuessaan
Työssä selvitetään peliteollisuuden nykytilannetta, indie-pelien käsitettä ja pelin luomiseen tarvittavia tekijöitä. Tietopohja perustuu verkko- ja kirjalähteisiin, joista verkkolähteet käsittelevät enemmän grafiikan tuottamista ja kirjallisuus taas pelituotantoa. Yhtenä tärkeänä verkkolähteenä toimivat Jim Thackerin tekemät konseptitaiteilijoiden haastattelut, joissa konseptitaiteilijat ovat kertoneet hyviä vinkkejä työelämään ja työtapoihin. Vahvan kokemuspohjana toimivat myös omat kokemukseni Lost Home -peliprojektissa, jossa työskentelin graafikkona. Vertailen, mitä ammattilaiset suosittelevat työtavoiksi ja miten itse suoriuduin työskennellessäni peliprojektissa.
Haastattelujen mukaan monet taiteilijat käyttävät erilaisia menetelmiä työnsä edistämiseksi eikä töiden tekemiseen ole yhtä oikeaa tapaa. Alalle tulevien on tärkeää opetella aikatauluttaminen, häiriötekijöiden eliminointi ja hyvän portfolion suunnittelu.
Työssä selvitetään peliteollisuuden nykytilannetta, indie-pelien käsitettä ja pelin luomiseen tarvittavia tekijöitä. Tietopohja perustuu verkko- ja kirjalähteisiin, joista verkkolähteet käsittelevät enemmän grafiikan tuottamista ja kirjallisuus taas pelituotantoa. Yhtenä tärkeänä verkkolähteenä toimivat Jim Thackerin tekemät konseptitaiteilijoiden haastattelut, joissa konseptitaiteilijat ovat kertoneet hyviä vinkkejä työelämään ja työtapoihin. Vahvan kokemuspohjana toimivat myös omat kokemukseni Lost Home -peliprojektissa, jossa työskentelin graafikkona. Vertailen, mitä ammattilaiset suosittelevat työtavoiksi ja miten itse suoriuduin työskennellessäni peliprojektissa.
Haastattelujen mukaan monet taiteilijat käyttävät erilaisia menetelmiä työnsä edistämiseksi eikä töiden tekemiseen ole yhtä oikeaa tapaa. Alalle tulevien on tärkeää opetella aikatauluttaminen, häiriötekijöiden eliminointi ja hyvän portfolion suunnittelu.