Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähköinen asiointi ja kirjallinen potilasohje : Potilaskysely Careassa

Kurki, Susanna (2016)

Avaa tiedosto
Kurki_Susanna.pdf (2.200Mt)
Lataukset: 


Kurki, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520672
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä terveydenhuollon sähköisiä palve-luita potilaat olivat käyttäneet ja olivatko he kokeneet ne hyödyllisiksi. Tutkimuksen toisena tarkoituksena oli kysyä potilaiden kokemusta kirjallisten potilasohjeiden palve-levuudesta. Lisäksi potilailta kysyttiin kehittämisideoita molempiin aihealueisiin liittyen.

Tutkimuksen menetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus. Kyselylomake tehtiin Webropol-ohjelmalla. Lomake annettiin potilaalle Kymenlaakson keskussairaalassa. Kyselylomakkeen vastaukset vietiin Webropoliin tutkijan toimesta ja analysoitiin sen avulla. Kohderyhmänä olivat 60 Kymenlaakson keskussairaalan potilasta, jotka olivat saaneet kirjallisen potilasohjeen. Vastausprosentti oli 86 % eli 52 kyselyä palautettiin.

Tutkimuksen mukaan Carean sähköisistä palveluista potilaat olivat käyttäneet eniten Carea.fi sivustoa. Palvelua käyttäneistä vastaajista 86 % piti sitä hyödyllisenä. Valta-kunnallisista palveluista eniten oli käytetty Omakanta.fi sivustoa. Palvelua käyttäneis-tä vastaajista 93 % piti sitä hyödyllisenä. Kukaan sähköisiä palveluita käyttäneistä vas-taajista ei pitänyt niitä hyödyttöminä.

Kirjallisen potilasohjeen ulkoasun, sisällön sekä tuen ja ohjauksen koettiin palvelevan pääosin hyvin. Kehittämisalueita on vielä kirjallisen potilasohjeen kuvien palvelevuu-dessa, mahdollisen ongelmatilanteen paremmassa kuvaamisessa ja ongelmatilan-teessa reagoimiseen. Lisäksi tietoa kaivattiin sosiaalisista asioista, sekä siitä, mistä potilas voi etsiä luotettavaa lisätietoa.

Kehittämisideoita nousi sekä potilailta itseltään, että heidän vastaustensa perusteella. Sähköisten palveluiden käyttöä haluttiin laajentaa ajanvarausten osalta, sekä chat-palvelua Carea.fi sivustolle. Kirjallisiin potilasohjeisiin toivottiin lisätietoa sosiaalisista asioista ja siitä, mistä voi löytää luotettavaa tietoa toimenpiteestä tai sairaudesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste