Digitaalisen viestinnän suunnittelu : case: Waloo Originals Street WEAR
Eskola, Elina (2016)
Eskola, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620837
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia digitaalinen viestintäsuunnitelma liiketoimintasuunnitelman pohjalta alkavalle yrittäjälle, Waloo Originals Street WEARille. Työn tarkoituksena oli tehostaa olemassa olevan Facebookin ja Instagramin käyttöä ja lisäksi määrittää muita viestinnän kanavia, joissa tavoitetaan erityisesti nuoret ja nuoret aikuiset. Facebookin ja Instagramin lisäksi kanaviksi valikoituituivat nuorten suosima YouTube ja Snapchat. Kaikkien kanavien hyöty on niiden kustannustehokkuus ja erityisesti Facebookin avulla voidaan kohdentaa mainontaa tehokkaasti. Työn tekijä on innostunut jatkuvasti seuraamaan sosiaalisen median muutoksia ja ollut mukana työstämässä aihetta kolmen vuoden ajan.
Työn teoria osuus koostuu elektronisista ja painetuista lähteistä. Teoriaosuudessa perehdyttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen käsitteenä ja siihen, miten se näkyy nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla sekä markkinointiviestintään ja digitaaliseen markkinointiviestintään sekä sen eri muotoihin ja strategiaan. Toiminnalliseen osaan sisältyi nykytilan analyysi liiketoimintasuunnitelman pohjalta, haastattelu ja yrityksen viestinnän tarkastelu Facebookissa ja Instagramissa. Suunnittelu vaiheessa tehtiin myös benchmarking kolmen valikoidun yrityksen sosiaalisen median kanaville.
Tuotoksena syntyi digitaalinen viestintäsuunnitelma valituille sosiaalisen median kanaville. Viestintäsuunnitelma sijoittuu ajalle tammikuu 2016-maaliskuu 2016. Aikavälillä on tarkoitus lanseerata kevään mallisto ja kirjata seurantaa.
Työn teoria osuus koostuu elektronisista ja painetuista lähteistä. Teoriaosuudessa perehdyttiin kuluttajien ostokäyttäytymiseen käsitteenä ja siihen, miten se näkyy nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla sekä markkinointiviestintään ja digitaaliseen markkinointiviestintään sekä sen eri muotoihin ja strategiaan. Toiminnalliseen osaan sisältyi nykytilan analyysi liiketoimintasuunnitelman pohjalta, haastattelu ja yrityksen viestinnän tarkastelu Facebookissa ja Instagramissa. Suunnittelu vaiheessa tehtiin myös benchmarking kolmen valikoidun yrityksen sosiaalisen median kanaville.
Tuotoksena syntyi digitaalinen viestintäsuunnitelma valituille sosiaalisen median kanaville. Viestintäsuunnitelma sijoittuu ajalle tammikuu 2016-maaliskuu 2016. Aikavälillä on tarkoitus lanseerata kevään mallisto ja kirjata seurantaa.