Intranetin suunnittelu : case: Harvia Oy
Supi, Ida (2016)
Supi, Ida
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Harvian Muuramen toimipisteelle toimiva intranet. Harvian intranetin tulisi tukea yrityksen sisäistä viesintää. Intranetin toivotaan helpottavan erityisesti sisäisten projektien viestintää.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, millaisen intranetin Harvia tarvitsee. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin sekä teorian että empiria-osuuden avulla. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi yhteisöviestinnän teoriaa. Erityisesti yhteisöviestinnän teoriasta tarkasteltiin sisäistä yritysviestintää, sen tehtäviä sekä viestinnässä käytettäviä välineitä. Sisäisen viestinnän välineistä selvitettiin intranetin tehtävää yritysviestinnässä.
Opinnäytetyön empiria-osuuteen sisällytettiin kyselytutkimus. Kyselyssä haastateltiin Harvian työntekijöitä. Kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että Harvia tarvitsee sosiaalisen intranetin. Intranetin tärkeimpiä ominaisuuksia tehokkaan sisäisen viestinnän kannalta on etä- ja mobiilikäytön mahdollistaminen, itselleen oleellisen tiedon suodattamisen mahdollisuus sekä projektiviestinnän hallinta. Intranet-alustan on keskusteltava yrityksessä jo käytössä olevien ohjelmistojen kanssa.
Opinnäytetyön tulokset esitettiin konkreettisesti intranet-suunnitelman muodossa. Suunnitelmassa on määritelty käyttöliittymä ja tarvittava intranetin-sisältö. Intranet suunnitelman rakennemäärittely selventää, miten sisältö on jaoteltuna intranetiin. Suunnitelmaan sisältyy myös selvitys jatkokehityksestä, sillä opinnäytetyössä määritelty intranet toimii vasta yhdellä Harvian tehtaista.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on, millaisen intranetin Harvia tarvitsee. Vastausta tutkimuskysymykseen etsittiin sekä teorian että empiria-osuuden avulla. Työn teoriaosuudessa käytiin läpi yhteisöviestinnän teoriaa. Erityisesti yhteisöviestinnän teoriasta tarkasteltiin sisäistä yritysviestintää, sen tehtäviä sekä viestinnässä käytettäviä välineitä. Sisäisen viestinnän välineistä selvitettiin intranetin tehtävää yritysviestinnässä.
Opinnäytetyön empiria-osuuteen sisällytettiin kyselytutkimus. Kyselyssä haastateltiin Harvian työntekijöitä. Kyselytutkimuksen tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että Harvia tarvitsee sosiaalisen intranetin. Intranetin tärkeimpiä ominaisuuksia tehokkaan sisäisen viestinnän kannalta on etä- ja mobiilikäytön mahdollistaminen, itselleen oleellisen tiedon suodattamisen mahdollisuus sekä projektiviestinnän hallinta. Intranet-alustan on keskusteltava yrityksessä jo käytössä olevien ohjelmistojen kanssa.
Opinnäytetyön tulokset esitettiin konkreettisesti intranet-suunnitelman muodossa. Suunnitelmassa on määritelty käyttöliittymä ja tarvittava intranetin-sisältö. Intranet suunnitelman rakennemäärittely selventää, miten sisältö on jaoteltuna intranetiin. Suunnitelmaan sisältyy myös selvitys jatkokehityksestä, sillä opinnäytetyössä määritelty intranet toimii vasta yhdellä Harvian tehtaista.