Vähittäiskaupan kasvu ja kannattavuus Kainuussa vuosina 2011 - 2015
Korhonen, Niko (2016)
Korhonen, Niko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten kainuulaisten vähittäiskauppojen kasvu ja kannattavuus ovat kehittyneet vuosien 2011 - 2015 aikana. Tutkielman teoriaosassa käsitellään kaupan toimialaa yleisesti ja Kainuuta toimialueena. Lisäksi teoriaosassa käsitellään erilaisia kasvun strategioita, kasvun ja kannattavuuden mittaamista ja kannattavuuden parantamista.
Tutkimuksen empiriassa käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty Voitto+ -rekisteristä. Aineistoon on kerätty kaupan eri toimialojen yritysten tilinpäätökset vuosilta 2011 - 2015. Aineisto koostuu sadasta yrityksestä ja 393 tilinpäätöksestä.
Yritysten kasvua mitataan liikevaihdon muutosprosentilla ja kannattavuutta mitataan myyntikate-, käyttökate-, liikevoitto- ja sijoitetun pääoman tuottoprosentilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kainuulaisten vähittäiskauppojen kasvun ja kannattavuuden kehitys on ollut negatiivista vuosina 2011 - 2015. Yritysten liikevaihdon muutosprosentti on laskenut ja muuttunut negatiiviseksi. Samalla yritysten tehokkuus liikevaihdon hankkimiseen on heikentynyt, mikä on laskenut kannattavuutta. Mikroyritysten kasvu on ollut epätasaisempaa kuin pienten ja keskisuurten yritysten. Molempien kasvutrendit ovat olleet laskusuuntaisia, samoin kuin päivittäis- ja erikoiskauppojen kasvutrendit. Mikroyritysten kannattavuus on laskenut enemmän kuin pienten ja keskisuurten yritysten. Erikoiskauppojen kannattavuus on heikentynyt päivittäistavarakauppojen kannattavuutta enemmän.
Tutkimuksen empiriassa käytetään kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto on kerätty Voitto+ -rekisteristä. Aineistoon on kerätty kaupan eri toimialojen yritysten tilinpäätökset vuosilta 2011 - 2015. Aineisto koostuu sadasta yrityksestä ja 393 tilinpäätöksestä.
Yritysten kasvua mitataan liikevaihdon muutosprosentilla ja kannattavuutta mitataan myyntikate-, käyttökate-, liikevoitto- ja sijoitetun pääoman tuottoprosentilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että kainuulaisten vähittäiskauppojen kasvun ja kannattavuuden kehitys on ollut negatiivista vuosina 2011 - 2015. Yritysten liikevaihdon muutosprosentti on laskenut ja muuttunut negatiiviseksi. Samalla yritysten tehokkuus liikevaihdon hankkimiseen on heikentynyt, mikä on laskenut kannattavuutta. Mikroyritysten kasvu on ollut epätasaisempaa kuin pienten ja keskisuurten yritysten. Molempien kasvutrendit ovat olleet laskusuuntaisia, samoin kuin päivittäis- ja erikoiskauppojen kasvutrendit. Mikroyritysten kannattavuus on laskenut enemmän kuin pienten ja keskisuurten yritysten. Erikoiskauppojen kannattavuus on heikentynyt päivittäistavarakauppojen kannattavuutta enemmän.