Markkinointisuunnitelma Café Aurlahdelle
Grund-Korhonen, Anette (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle toimiva ja selkeä markkinointisuunnitelma aloittavalle rantakahvilan toiminnalle. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja jakautuu kahteen osaan, teoriatietoon ja toimeksiantajan markkinointisuunnitelman tuottamiseen. Opinnäytetyö on markkinointisuunnitelman toteuttamista, joka toteutettiin syyskuun 2013 ja marraskuun 2016 välisenä aikana. Työn teoreettinen osuus alkaa toimeksiantajan esittelyllä.
Työn tarkoitus on kehittää Cafè Aurlahden markkinointia toimivaksi ja tehokkaaksi, jotta yrityksen tunnettavuus kasvaisi ja se saisi ylläpidettyä olemassa olevia asiakassuhteita sekä hankittua uusia asiakkaita. Tarkoituksena on myös mahdollistaa toimeksiantajalle työkalu tehokkaan, tasaisen ja laadukkaan markkinoinnin toteuttamiseen. Yritykselle halutaan laatia selkeä, toimiva ja yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi rakentaa markkinointiaan tehokkaampaan suuntaan. Toimeksiantaja pystyy myös markkinointisuunnitelman avulla päivittämään vuosittain tapahtuvat muutokset markkinoinnissa. Näin markkinointisuunnitelma voi toimia pohjana myös tulevien vuosien markkinoinnin suunnittelulle. Opiskelijan henkilökohtaisena tavoitteena oli syventää omaa tietämystä yrittäjyydestä ja sen vaatimuksista, oppia laaja-alaisesti markkinoinnista ja markkinointisuunnitelman laatimisprosessista käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin käsitteeseen ja markkinointisuunnitelman suunnitteluun. Teoriatiedon avulla tuotettiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa käytettiin hyväksi tutkimusmenetelmät haastattelua, asiakaskyselyjä, havainnointia, net scouting analyyseja ja SWOT-analyyseja. Markkinointisuunnitelmaan kuvattiin käytettävät markkinointikanavat, markkinoinnin toimenpiteet sekä vuosikello, joka toimii aikatauluna markkinoinnin toteutukselle. Suunnitelma on rakennettu niin, että sitä on helppo ymmärtää ja toteuttaa, ja se sisältää kaikki olennaiset asiat markkinoinnin toteutuksessa. Se on rakennettu hyödynnettäväksi pitkällä aikavälillä. Suunnitelman laadinnassa on otettu erityisesti huomioon yrityksen koko ja sen rajalliset resurssit ja mahdollisuudet, sekä markkinointi pienellä budjetilla.
Työn tarkoitus on kehittää Cafè Aurlahden markkinointia toimivaksi ja tehokkaaksi, jotta yrityksen tunnettavuus kasvaisi ja se saisi ylläpidettyä olemassa olevia asiakassuhteita sekä hankittua uusia asiakkaita. Tarkoituksena on myös mahdollistaa toimeksiantajalle työkalu tehokkaan, tasaisen ja laadukkaan markkinoinnin toteuttamiseen. Yritykselle halutaan laatia selkeä, toimiva ja yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja voi rakentaa markkinointiaan tehokkaampaan suuntaan. Toimeksiantaja pystyy myös markkinointisuunnitelman avulla päivittämään vuosittain tapahtuvat muutokset markkinoinnissa. Näin markkinointisuunnitelma voi toimia pohjana myös tulevien vuosien markkinoinnin suunnittelulle. Opiskelijan henkilökohtaisena tavoitteena oli syventää omaa tietämystä yrittäjyydestä ja sen vaatimuksista, oppia laaja-alaisesti markkinoinnista ja markkinointisuunnitelman laatimisprosessista käytännössä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin käsitteeseen ja markkinointisuunnitelman suunnitteluun. Teoriatiedon avulla tuotettiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa käytettiin hyväksi tutkimusmenetelmät haastattelua, asiakaskyselyjä, havainnointia, net scouting analyyseja ja SWOT-analyyseja. Markkinointisuunnitelmaan kuvattiin käytettävät markkinointikanavat, markkinoinnin toimenpiteet sekä vuosikello, joka toimii aikatauluna markkinoinnin toteutukselle. Suunnitelma on rakennettu niin, että sitä on helppo ymmärtää ja toteuttaa, ja se sisältää kaikki olennaiset asiat markkinoinnin toteutuksessa. Se on rakennettu hyödynnettäväksi pitkällä aikavälillä. Suunnitelman laadinnassa on otettu erityisesti huomioon yrityksen koko ja sen rajalliset resurssit ja mahdollisuudet, sekä markkinointi pienellä budjetilla.