Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointisuunnitelma : case: talousvesikaivon puhdistus

Suurpää, Olli (2016)

 
Avaa tiedosto
Suurpaa_Olli.pdf (1.101Mt)
Lataukset: 


Suurpää, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620680
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tuottaa talousvesikaivon puhdistuspalvelun markkinointisuunnitelma Kymenlaaksossa toimivalle ympäristöhuoltoa tuottavalle Suurpää Oy:lle. Yritys tuottaa talousvesikaivon puhdistuspalvelua osana laajaa palvelutarjontaansa. Markkinointisuunnitelma oli tarkoitus rakentaa ainoastaan talousvesikaivon puhdistuspalvelun ympärille irrallaan yrityksen muusta toiminnasta, joka ei ole puhdistuspalveluun millään tapaa sidoksissa. Suunnitelman tavoitteena oli auttaa yritystä hahmottamaan vesikaivon puhdistuspalvelun nykytilanne markkinoilla sekä antaa työkaluja palvelun parempaan markkinointiin tulevaisuudessa. Palvelua ei ole aikaisemmin markkinoitu muutoin kuin osana yrityksen muuta toimintaa. Markkinointisuunnitelman toivottiin valottavan palveluun liittyvää toimintaympäristöä sekä markkinointitapoja ja mahdollisuuksia, joita yritys ei välttämättä ole huomioinut riittävästi.

Suunnitelmaan vaadittava tietoperusta rakennettiin asiakaskyselyillä hankitusta tutkimustiedosta sekä yritys- ja toimintaympäristön analyyseistä.

Tutkimusten ja analyysien toteuttamisen jälkeen havaittiin palvelun asiakkaiden olevan keskimäärin yli 50-vuotiaita paikkakuntalaisia ja ahkeria internetin käyttäjiä, jotka eivät ole käyttäneet palvelua aikaisemmin. Sanomalehtien ja sosiaalisen median rooli palvelun markkinoissa oli tutkimusten mukaan todella pieni. Toimintaympäristön analysoinnissa löytyi viitteitä alaan kohdistuvista vaikutteista, mutta suoria lähteitä tai nopeasti toimivia vaikuttimia ei pystytty nimeämään.

Valmis markkinointisuunnitelma rakentui pääsääntöisesti yrityksen nykyisen toimintamallin ja strategian mukaisesti. Palvelun tuotteistuksessa kehotettiin rakentamaan palvelua asiakkaiden päätarpeiden eli veden puhdistamisen ja rakenteiden korjaamisen ympärille. Lisäksi markkinoinnin tukemiseksi suositeltiin erinäisten sertifikaattien käyttöä ja kotitalousvähennyksen hyödyntämistä palvelun hinnoittelussa. Palvelun tuotepakettien luominen katsottiin tarpeettomaksi työtehtävien jatkuvan vaihtelun takia. Myytävän tuotteen menestyksen turvaamiseksi ehdotettiin uusien palvelumuotojen, ensisijaisesti teknologisten innovaatioiden etsimistä ja hyödyntämistä.

Viestinnässä nykyinen suoramyynti katsottiin parhaiten toimivaksi ratkaisuksi, mutta mainonnassa ehdotettiin keskittymään internet- ja hakukonemainontaan ja sivuuttamaan palveluhakemistot kokonaan. Myös myynninedistämisen katsottiin olevan palvelun kannalta turhaa.

Suunnitelman käyttöönotossa ehdotettiin markkinoinnin jaksottamista eri vuodenajoille, sekä huomioimaan yrityksen vahvuuksia markkinointimateriaalin suunnittelutyössä. Markkinoinnin toimivuuden arvioimiseksi edellytettiin määräajoin tehtävää arviointia markkinointikokonaisuuden toimivuudesta. Alkuperäisestä julkaisusuunnitelmasta poikkeavia korjauksia voi tehdä markkinointiin edellyttäen, että keskenään risteäviä markkinointimalleja ei julkaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste