Ostolaskujen käsittelyprosessin kehittäminen yrityksessä X
Tammi, Suvi (2016)
Tammi, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720889
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ostolaskujen käsittelyprosessi ja käsittelykierron kehittäminen. Aihe tuli esiin toimeksiantajan kanssa käydyistä keskusteluista ja opinnäytetyö tehtiin jatkoksi työharjoittelulle kyseisessä yrityksessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen rakennusalan yritys. Yrityksen nimeä ei työssä mainittu, vaan opinnäytetyössä puhuttiin yrityksestä X.
Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli: Miten ostolaskujen käsittelyprosessi olisi tehokkaampaa. Tavoitteena työssä oli selvittää ostolaskujen nykyinen käsittelyprosessi ja löytää käsittelyprosessin ongelmakohdat sekä tarjota näihin konkreettisia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja kyselyä. Haastatteluja tehtiin yrityksen X työntekijöille ja kysely suoritettiin kahdelle yrityksen suurimmalle tavaratoimittajalle. Lisäksi opinnäytetyössä suoritettiin benchmarking, eli vertailu saman toimialan yrityksen laskujen käsittelyprosessiin. Benchmarking toteutettiin myös kyselyn muodossa. Tietoperusta opinnäytetyössä perustui paljolti taloushallinnon digitalisoitumiseen sekä kustannustenhallintaan ja budjetointiin.
Keskeisimpiä ongelmia yrityksen nykyisessä käsittelyprosessissa oli laskujen hidas kierto. Laskujen selvittäminen oli ongelmallista, eivätkä toimintatavat olleet kaikilla työmailla selkeät. Syksyn 2016 aikana yrityksellä oli resurssipulaa työmaatoimistonhoitajista, minkä vuoksi laskujen kierto ei onnistunut aina toivotulla tavalla ja tarve yhtenevälle linjaukselle laskujen käsittelyn suhteen korostui.
Jotta laskujen tarkastaminen olisi nopeampaa, tulisi urakoitsijoiden kanssa tehtyjen sopimusten olla selkeämpiä. Lisäksi urakoitsijoille tulisi painottaa sopimusehtoja ja sitä, että laskujen ohessa tulisi aina olla työmaalla allekirjoitettu työerittely tai muu hyväksyntä työn laskutuksesta. Lisäksi tavarantoimittajille tehtävien tilausten yhteydessä tulisi ilmoittaa suoraan oikea kustannuskohdistus, eli littera.
Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli: Miten ostolaskujen käsittelyprosessi olisi tehokkaampaa. Tavoitteena työssä oli selvittää ostolaskujen nykyinen käsittelyprosessi ja löytää käsittelyprosessin ongelmakohdat sekä tarjota näihin konkreettisia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä haastattelua ja kyselyä. Haastatteluja tehtiin yrityksen X työntekijöille ja kysely suoritettiin kahdelle yrityksen suurimmalle tavaratoimittajalle. Lisäksi opinnäytetyössä suoritettiin benchmarking, eli vertailu saman toimialan yrityksen laskujen käsittelyprosessiin. Benchmarking toteutettiin myös kyselyn muodossa. Tietoperusta opinnäytetyössä perustui paljolti taloushallinnon digitalisoitumiseen sekä kustannustenhallintaan ja budjetointiin.
Keskeisimpiä ongelmia yrityksen nykyisessä käsittelyprosessissa oli laskujen hidas kierto. Laskujen selvittäminen oli ongelmallista, eivätkä toimintatavat olleet kaikilla työmailla selkeät. Syksyn 2016 aikana yrityksellä oli resurssipulaa työmaatoimistonhoitajista, minkä vuoksi laskujen kierto ei onnistunut aina toivotulla tavalla ja tarve yhtenevälle linjaukselle laskujen käsittelyn suhteen korostui.
Jotta laskujen tarkastaminen olisi nopeampaa, tulisi urakoitsijoiden kanssa tehtyjen sopimusten olla selkeämpiä. Lisäksi urakoitsijoille tulisi painottaa sopimusehtoja ja sitä, että laskujen ohessa tulisi aina olla työmaalla allekirjoitettu työerittely tai muu hyväksyntä työn laskutuksesta. Lisäksi tavarantoimittajille tehtävien tilausten yhteydessä tulisi ilmoittaa suoraan oikea kustannuskohdistus, eli littera.