Nuoret elinympäristönsä suunnittelijoina
Takala, Laura (2008)
Takala, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Lappeenrannan kaupungin teknisen toimen palvelutuotannolta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia nuoren ympäristösuhdetta ja esittää keinoja, joiden avulla nuori voisi osallistua oman elinympäristönsä kehittämiseen. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, kuinka nuori kokee oman lähiympäristönsä. Tutkimus kertoo myös millaisia vaikutuksia nuoren kehitykseen ja käyttäytymiseen on heidän osallistumisellaan oman elinympäristönsä suunnitteluun. Lisäksi työssä esiteltiin nuorten ympäristötietoisuutta tukeva koulupiha. Opinnäytetyössä etsittiin syitä nuorten passiiviseen suhtautumiseen lähiympäristöään kohtaan ja tarkasteltiin keinoja, joiden avulla heidän mielenkiintonsa paikallisiin ympäristöasioihin saataisiin herätettyä. Tarkastelun kohteina olivat muun muassa ympäristökasvatus ja vuorovaikutteinen suunnittelu. Työssä esiteltiin nuorille suunnattuja osallistumiskanavia, joita ovat koulun oppilashallitus, yhdistykset ja nuorisovaltuusto. Opinnäytetyön suunnitelmaan liittyvässä osuudessa on perehdytty Sammonlahden ydinalueen historiaan, Sulo Savolaisen luomaan arkkitehtuuriin, katuverkostoon ja viheralueisiin. Työssä esiteltiin myös Lappeenrannan teknisen toimen laatimia Sammonlahden ydinalueen liikenne- ja ympäristösuunnitelmaluonnoksia. Opinnäytetyössä esitetään tarkka selvitys suunnittelualueena olevan Sammonlahden koulun nykytilasta. Selvityksessä käydään läpi muun muassa alueen kasvillisuus, toiminnot, tilat sekä kehitystä vaativat ongelma-alueet. Sammonlahden koulun yleissuunnitelmaa laadittaessa on koulun käyttäjille annettu mahdollisuus osallistua työn ideointiin. Yleissuunnitelman pohjana on käytetty oppilaille ja opettajille laaditun kirjallisen kyselyn vastauksia ja argumentteja, ja oppilaat ovat suunnitelleet pihalle sijoitettavan ympäristötaideteoksen. Suunnitelman tavoitteena on luoda kouluympäristö, jonka toteuttamiseen myös opettajat ja oppilaat voivat osallistua. Pihan tulee tarjota elämyksiä ja kokemuksia koulun käyttäjien lisäksi myös lähialueen asukkaille.