”Murkut, kukat ja mehiläiset” – Opas murrosiästä Lahden kaupungin 5.-luokkalaisille
Torniainen, Jenna; Walden, Noora (2016)
Torniainen, Jenna
Walden, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021178
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa murrosikää käsittelevä opas Lahden kaupungin 5.-luokkalaisille tytöille ja pojille. Opas tuli Lahden kaupungin kouluterveydenhoitajien käyttöön murrosikää käsittelevän tunnin yhteydessä jaettavaksi materiaaliksi. Opas välitettiin sähköisesti kouluterveydenhoitajille, jotka tulostavat sen oppilaille. Oppaassa käsitellään murrosiän fyysistä, psyykkistä, sosiaalista sekä seksuaalista kehitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajien työtä tukeva apuväline, edistää 5.-luokkalaisten oppilaiden seksuaaliterveyttä ja lisätä tietoa murrosiästä. Tarkoituksena oli tuottaa käyttötarkoitukseensa sopiva opas, joka on hyödyllinen sekä kohderyhmälle että kouluterveydenhuollon ammattilaisille. Tarve toiminnalliseen opinnäytetyöhön tuli Lahden kaupungin kouluterveydenhoitajilta, joilla ei aiemmin ole ollut jaettavana kattavaa murrosikäopasta. Oppaan tavoitteena oli tukea murrosikää käsittelevän tunnin sisältöjä ja antaa oppilaille asiallista tietoa murrosiästä. Lisäksi tarkoituksena oli painottaa murrosiän kehitysaikataulujen yksilöllisyyttä sekä itsensä ja muiden hyväksymistä ja kunnioittamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin monipuolisesti sekä tyttöjen että poikien fyysiseen kehitykseen, psyykkisiin ja sosiaalisiin muutoksiin sekä seksuaalisuuden heräämiseen. Kerätty teoriatieto rajattiin kohderyhmän ikätason ja kehitysvaiheen mukaan. Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin käyttäen kattavasti sähköisiä tietokantoja, kuten Cinahlia, ja painettuja lähteitä. Oppaan sisältö muodostettiin kerätyn teoriapohjan perusteella, jonka lisäksi tehtiin alustavaa tarvekartoitusta selvittämällä kouluterveydenhoitajilta, mitä sisältöjä oppaaseen toivottiin.
Palaute oppaasta kerättiin työstämisvaiheen lopussa Lahden kaupungin kouluterveydenhoitajilta kyselylomakkeen avulla. Palautetta kysyttiin oppaan sisällöstä, rakenteesta, selkeydestä ja käytettävyydestä. Palaute oppaasta oli pääosin myönteistä. Opasta pidettiin kohderyhmälle sopivana ja selkokielisenä. Muutamien kehitysehdotusten pohjalta opas muokattiin lopulliseen muotoonsa. Lopullinen opas on 24-sivuinen A5-kokoinen lehtinen, jossa on käytetty kirkasta värimaailmaa ja murrosikäisen elämään liittyvää kuvitusta.
Oppaan käytettävyyttä voitaisiin tutkia tulevaisuudessa selvittämällä, kuinka aktiivisesti kouluterveydenhoitajat ovat ottaneet oppaan käyttöön ja miten 5.-luokkalaiset ovat ottaneet sen vastaan. Lisäksi voitaisiin tehdä tutkimusta siitä, olisiko vastaavalle oppaalle tarvetta muissakin kaupungeissa. Jatkossa kouluterveydenhoitajien murrosikätunneille voitaisiin kehittää yhtenäiset raamit, joiden avulla oppaan ja tunnin sisältö tukisivat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kouluterveydenhoitajien työtä tukeva apuväline, edistää 5.-luokkalaisten oppilaiden seksuaaliterveyttä ja lisätä tietoa murrosiästä. Tarkoituksena oli tuottaa käyttötarkoitukseensa sopiva opas, joka on hyödyllinen sekä kohderyhmälle että kouluterveydenhuollon ammattilaisille. Tarve toiminnalliseen opinnäytetyöhön tuli Lahden kaupungin kouluterveydenhoitajilta, joilla ei aiemmin ole ollut jaettavana kattavaa murrosikäopasta. Oppaan tavoitteena oli tukea murrosikää käsittelevän tunnin sisältöjä ja antaa oppilaille asiallista tietoa murrosiästä. Lisäksi tarkoituksena oli painottaa murrosiän kehitysaikataulujen yksilöllisyyttä sekä itsensä ja muiden hyväksymistä ja kunnioittamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin monipuolisesti sekä tyttöjen että poikien fyysiseen kehitykseen, psyykkisiin ja sosiaalisiin muutoksiin sekä seksuaalisuuden heräämiseen. Kerätty teoriatieto rajattiin kohderyhmän ikätason ja kehitysvaiheen mukaan. Opinnäytetyön tiedonkeruu toteutettiin käyttäen kattavasti sähköisiä tietokantoja, kuten Cinahlia, ja painettuja lähteitä. Oppaan sisältö muodostettiin kerätyn teoriapohjan perusteella, jonka lisäksi tehtiin alustavaa tarvekartoitusta selvittämällä kouluterveydenhoitajilta, mitä sisältöjä oppaaseen toivottiin.
Palaute oppaasta kerättiin työstämisvaiheen lopussa Lahden kaupungin kouluterveydenhoitajilta kyselylomakkeen avulla. Palautetta kysyttiin oppaan sisällöstä, rakenteesta, selkeydestä ja käytettävyydestä. Palaute oppaasta oli pääosin myönteistä. Opasta pidettiin kohderyhmälle sopivana ja selkokielisenä. Muutamien kehitysehdotusten pohjalta opas muokattiin lopulliseen muotoonsa. Lopullinen opas on 24-sivuinen A5-kokoinen lehtinen, jossa on käytetty kirkasta värimaailmaa ja murrosikäisen elämään liittyvää kuvitusta.
Oppaan käytettävyyttä voitaisiin tutkia tulevaisuudessa selvittämällä, kuinka aktiivisesti kouluterveydenhoitajat ovat ottaneet oppaan käyttöön ja miten 5.-luokkalaiset ovat ottaneet sen vastaan. Lisäksi voitaisiin tehdä tutkimusta siitä, olisiko vastaavalle oppaalle tarvetta muissakin kaupungeissa. Jatkossa kouluterveydenhoitajien murrosikätunneille voitaisiin kehittää yhtenäiset raamit, joiden avulla oppaan ja tunnin sisältö tukisivat toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.