ISBAR-menetelmä raportoinnin työkaluna - Osaaminen sairaanhoitajien kokemana, käytön yleisyys ja käyttämiseen vaikuttaneet tekijät
Heiskanen, Virve (2016)
Heiskanen, Virve
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122721488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122721488
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa ISBAR:n käyttöä toimeksiantajan, Kainuun sosiaali- ja kuntayhtymän, työyksiköissä ja ISBAR:n käyttämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli opinnäytetyön tulosten perusteella edelleen kehittää raportointikäytänteitä ja lisätä potilasturvallisuutta. Opinnäytetyössä haluttiin vastata kysymyksiin missä määrin ISBAR:ia käytetään raportoinnissa, millaiseksi sairaanhoitajatutkinnon suorittaneet työyksiköiden työntekijät kokevat osaamisensa ISBAR- menetelmän käyttämisessä sekä mitkä tekijät edistävät ja mitkä tekijät heikentävät ISBAR:n käyttämistä Kainuun SOTE:n toimintayksiköissä.
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kahdelta kirurgiselta vuodeosastolta, kahdelta sisätautien vuodeosastolta ja päivystyspoliklinikalta Kainuun keskussairaalasta. Vastaajina toimivat yksiköiden sairaanhoitajat. Perusjoukko oli kooltaan 117 ja vastausprosentti 31,6 % (n = 37). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin sijaintiluvuilla ja osaa muuttujista verrattiin ristiintaulukoinnilla. Tilastollista merkitsevyyttä on analysoitu Mann-Whitneyn U –testillä ja Kruskal-Wallisin H –testillä. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Yli puolet vastaajista (54 %) käytti aineiston mukaan ISBAR- menetelmää raportoinnissa usein ja 11 % aina. Raportin vastaanottamisen tukena menetelmää käytti usein 49 % ja aina 8 %. 13 % ilmoitti, että käyttää menetelmää vastaanottamiseen harvoin tai ei koskaan. Sairaanhoitajista 86 % oli täysin samaa mieltä väittämästä ”tiedän mikä on ISBAR” ja 62 % ”tiedän ISBAR- menetelmän osa-alueet”. Alle puolet (40 %) oli täysin samaa mieltä väittämästä ”tiedän ISBAR- menetelmästä riittävästi voidakseni käyttää sitä päivittäisessä raportoinnissa”. Näistä vastaajista 20 % ilmoitti käyttävänsä sitä aina raportoidessaan. Työyksiköiden välillä sekä valmistumisvuodella ei ollut tilastollista merkitsevyyttä menetelmän käytön yleisyyden suhteen.
ISBAR- menetelmän käyttämistä ovat edistäneet menetelmän käyttöön saatu tuki sekä kokemus menetelmän hyödystä raportoinnissa. Menetelmän käyttämistä ovat heikentäneet raportin sisältöön liittyvät tekijät (raportin lyhyys ja liiallinen tarkkuus), raportointitilanteeseen liittyvät tekijät (mm. raportointi tilanteen kiireellisyys ja raportin vastaanottamisen vaikeudet menetelmän avulla, ellei raportoija käytä menetelmää) ja työntekijään sekä työyksikköön liittyvät tekijät (aiempi tapa raportoida on koettu paremmaksi, menetelmän osa-alueita ei muisteta ja menetelmän ei koeta sopivan työyksikön käyttöön).
Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kahdelta kirurgiselta vuodeosastolta, kahdelta sisätautien vuodeosastolta ja päivystyspoliklinikalta Kainuun keskussairaalasta. Vastaajina toimivat yksiköiden sairaanhoitajat. Perusjoukko oli kooltaan 117 ja vastausprosentti 31,6 % (n = 37). Kvantitatiivinen aineisto analysoitiin sijaintiluvuilla ja osaa muuttujista verrattiin ristiintaulukoinnilla. Tilastollista merkitsevyyttä on analysoitu Mann-Whitneyn U –testillä ja Kruskal-Wallisin H –testillä. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Yli puolet vastaajista (54 %) käytti aineiston mukaan ISBAR- menetelmää raportoinnissa usein ja 11 % aina. Raportin vastaanottamisen tukena menetelmää käytti usein 49 % ja aina 8 %. 13 % ilmoitti, että käyttää menetelmää vastaanottamiseen harvoin tai ei koskaan. Sairaanhoitajista 86 % oli täysin samaa mieltä väittämästä ”tiedän mikä on ISBAR” ja 62 % ”tiedän ISBAR- menetelmän osa-alueet”. Alle puolet (40 %) oli täysin samaa mieltä väittämästä ”tiedän ISBAR- menetelmästä riittävästi voidakseni käyttää sitä päivittäisessä raportoinnissa”. Näistä vastaajista 20 % ilmoitti käyttävänsä sitä aina raportoidessaan. Työyksiköiden välillä sekä valmistumisvuodella ei ollut tilastollista merkitsevyyttä menetelmän käytön yleisyyden suhteen.
ISBAR- menetelmän käyttämistä ovat edistäneet menetelmän käyttöön saatu tuki sekä kokemus menetelmän hyödystä raportoinnissa. Menetelmän käyttämistä ovat heikentäneet raportin sisältöön liittyvät tekijät (raportin lyhyys ja liiallinen tarkkuus), raportointitilanteeseen liittyvät tekijät (mm. raportointi tilanteen kiireellisyys ja raportin vastaanottamisen vaikeudet menetelmän avulla, ellei raportoija käytä menetelmää) ja työntekijään sekä työyksikköön liittyvät tekijät (aiempi tapa raportoida on koettu paremmaksi, menetelmän osa-alueita ei muisteta ja menetelmän ei koeta sopivan työyksikön käyttöön).