Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Intiimihoitolääkkeen markkinointiviestinnän keinojen kehittäminen

Nurminen, Mariam (2017)

 
Avaa tiedosto
OppariNurminenMariam.pdf (934.1Kt)
Lataukset: 


Nurminen, Mariam
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valinta perustui kiinnostukseen lääkealaa kohtaan sekä aiempaan koulutustaustaan. Tarkoituksena oli selvittää tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot vaihdevuosi-ikäisille naisille tarkoitetulle Vagifem®-intiimihoitolääkkeelle.

Työhön sisältyi laadulliset asiakas- ja asiantuntijahaastattelut, jotka litteroitiin. Haastateltavia asiakkaita olivat vaihdevuosi-ikäiset naiset ja asiantuntijoita olivat farmaseutit. Haastatteluissa tarkasteltiin lääkevalmisteen nykyisiä mediamanonnan keinoja, joista valittiin televisio- ja radiomainos sekä aikakauslehtimainos. Työssä selvitettiin asiakkaiden ja farmaseuttien kokemuksia ja mielipiteitä lääkemarkkinoinnista ja lääkemainonnan tavoista.

Sekä asiakkaat että farmaseutit pitivät aikakauslehti- ja radiomainosta mieluisimpina tutkittavista mainonnan keinoista. Radiomainoksessa kuultu lääkeinformaatio-osuus sekä aikakauslehtimainoksessa luettu teksti herättivät luottamusta. Lääkemarkkinointia ei pidetty huonona tai epäeettisenä, vaan pikemminkin asiakkaille lääkeinformaatiota tukevana ja tuotevalintaa helpottavana asiana. Asiakkaat kokivat farmaseuttien asiantuntemuksen tärkeäksi ja luottamusta herättäväksi. Farmaseutit arvostivat heille suunnatun tiedottamisen ja kokivat, että riittävä koulutus ja tuotetietous ylläpitivät ammattitaitoa. Työn johtopäätöksissä tuodut kehitysehdotukset pohjautuivat haastattelutuloksiin. Haastattelutulokset ja työn kehitysehdotuk-set käytiin läpi toimeksiantajan kanssa. Yksi tärkein toimenpide-ehdotus oli farmaseuttien kouluttamisen ja tiedottamisen lisääminen.

Asiakashaastattelussa pyrittiin myös selvittämään digitaalisen markkinoinnin toimivuutta lääkemarkkinoinnissa sekä tietolähteenä. Kysymykseen ei kuitenkaan saatu riittävästi vastauksia, eikä siis voitu todistaa digitaalisen markkinoinnin oleellisuutta kyseisen lääkevalmisteen markkinoinnissa. Internetissä helposti löydettävä tieto edesauttaa luotettavan ja oikean tiedon löytymistä ja pidettiin siksi tärkeänä. Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin Internet-markkinoinnin tutkimista tarkemmin.

Palaute toimeksiantajalta oli positiivinen ja kehitysehdotukset pidettiin relevantteina ja hyödyllisinä. Opinnäytetyön tutkimus vahvisti ennakko-oletuksia kehitettävistä asioista. Lisäksi pidettiin tärkeänä asiana työn aikana ilmenneen jatkotutkimusaiheen selvittämisen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste